ژئوفیزیک ایران - Iranian Journal of Geophysics, دوره (15), شماره (1), سال (2021-4) , صفحات (35-54)

عنوان : ( بررسی بی‌هناری و روند دمای ایران در پهنه‌های مختلف اقلیمی با استفاده از مدل‌های فت شده پروژه مقایسه متقابل مرحله ششم (CMIP6) )

نویسندگان: آذر زرین , عباسعلی داداشی رودباری , نرگس صالح آبادی ,
فایل: Full Text

استناددهی: BibTeX | EndNote

چکیده

دما یکی از عناصر شکل‌گیری آب وهوا است و تغییرات آن می‌تواند ساختار آب و هوای هر منطقه را تغییر دهد. برای بررسی چشم‌انداز دمای آینده ایران از دو دسته داده شامل دمای 43 ایستگاه‌ همدید و برونداد سه مدل BCC-CSM2-MR، CAMS-CSM1-0 و MRI-ESM2-0 از مجموعه مدل‌های CMIP6 برای دو دوره تاریخی و آینده (۲۰۰۹-۱۹۹۰ و ۲۰۲۰-۲۱۰۰) با تفکیک افقی ۱۰۰ کیلومتر استفاده شد. برونداد هر سه مدل برای دو سناریوی خوش بینانه (SSP2-4.5) و بدبینانه (SSP5-8.5) مورد بررسی قرار گرفت. بدین منظور از سنجه‌های آماری RMSE، NSE و KGE برای درستی سنجی هر یک از مدل‌ها استفاده شد. برای حذف اریبی برونداد مدل ها از روش تغییر عامل دلتا (DCF) و برای مطالعه روند و شیب روند از آزمون‌های من-کندال و سنس استفاده شد. نتایج نشان داد که ازهفت پهنه اقلیمی ایران، مدل BCC-CSM2-MR در دو پهنه ی BWh و Bsh عملکرد بهتری داشته و در پنج پهنه اقلیمی دیگر مدل CAMS-CSM1-0 دارای بالاترین عملکرد بوده است. بی هنجاری دما در دهه های آتی در هر دو سناریو ‌در ایران مثبت است و توزیع بی ‌هنجاری دما از توپوگرافی پیروی می‌کند. همچنین روند دما در ایران افزایشی است. بیشینه روند افزایشی دما بر اساس سناریو SSP5-8.5و با نمره Z 77/3 بدست آمده که در سطح 01/0 معنی‌دار است. متوسط شیب روند دما در ایران طی دوره‌های آتی به ازای هر سال به 05/0 درجه سلسیوس افزایش خواهد داشت که رشد 01/0 را نسبت به دوره مشاهداتی دارد.

کلمات کلیدی

دما مدل‌های CMIP6 سناریوهای SSP DCF ایران
برای دانلود از شناسه و رمز عبور پرتال پویا استفاده کنید.

@article{paperid:1082724,
author = {زرین, آذر and عباسعلی داداشی رودباری and صالح آبادی, نرگس},
title = {بررسی بی‌هناری و روند دمای ایران در پهنه‌های مختلف اقلیمی با استفاده از مدل‌های فت شده پروژه مقایسه متقابل مرحله ششم (CMIP6)},
journal = {ژئوفیزیک ایران - Iranian Journal of Geophysics},
year = {2021},
volume = {15},
number = {1},
month = {April},
issn = {2008-0336},
pages = {35--54},
numpages = {19},
keywords = {دما مدل‌های CMIP6 سناریوهای SSP DCF ایران},
}

[Download]

%0 Journal Article
%T بررسی بی‌هناری و روند دمای ایران در پهنه‌های مختلف اقلیمی با استفاده از مدل‌های فت شده پروژه مقایسه متقابل مرحله ششم (CMIP6)
%A زرین, آذر
%A عباسعلی داداشی رودباری
%A صالح آبادی, نرگس
%J ژئوفیزیک ایران - Iranian Journal of Geophysics
%@ 2008-0336
%D 2021

[Download]