همایش ملی آموزش ابتدایی , 2015-05-06

عنوان : ( آموزش بر اساس استعاره، روشی موثر در آموزش ریاضیات ابتدایی )

نویسندگان: نغمه صلواتی نژاد , سیدحسن علم الهدائی ,

بر اساس تصمیم نویسنده مقاله دسترسی به متن کامل برای اعضای غیر دانشگاه ممکن نیست

استناددهی: BibTeX | EndNote

چکیده

چکیده ساختار ریاضیات در ذهن افراد را باید در فرایندهای شناختی روزمره آن ها مانند طرحواره های تجسمی و تفکر استعاری جستجو کرد. این فرایندها به ما اجازه می دهند که توضیح بدهیم چگونه ساختمان داده های ریاضی توسط اشیاء و روابط زندگی روزمره انسان که به طور متقابل با او در تعامل هستند، حمایت می شوند. با آموزش به کمک استعاره ها می توان تفکر دانش آموزان را در برخورد با مفاهیم ریاضی به موقعیت های عینی تر در دنیای اطراف ارتباط داد و از این طریق به درک بهتر و یادگیری معنادار مطالب کمک کرد. هدف این مقاله معرفی مفهوم استعاره و تاریخچه توسعه آن در علوم مختلف و بیان تأثیر آن در آموزش ریاضیات است. همچنین، به کاربرد استعاره در آموزش علم ریاضیات پرداخته خواهد شد که برخواسته از ویژگی های چون انتزاعی بودن ریاضیات، پیروی از نظریه ساخت و سازگرایی و جنبه های اجتماعی- فرهنگی در آموزش ریاضیات است. در ادامه، تشریح انواع استعاره های ریاضی و ذکر مثال هایی پیرامون آموزش ریاضیات ابتدایی ارائه خواهد شد.

کلمات کلیدی

, آموزش ریاضیات ابتدایی, استعارهف استعاره مفهومی, حوزه مبداف حوزه مقصد, یادگیری معنادار
برای دانلود از شناسه و رمز عبور پرتال پویا استفاده کنید.

@inproceedings{paperid:1082811,
author = {صلواتی نژاد, نغمه and علم الهدائی, سیدحسن},
title = {آموزش بر اساس استعاره، روشی موثر در آموزش ریاضیات ابتدایی},
booktitle = {همایش ملی آموزش ابتدایی},
year = {2015},
location = {ايران},
keywords = {آموزش ریاضیات ابتدایی، استعارهف استعاره مفهومی، حوزه مبداف حوزه مقصد، یادگیری معنادار},
}

[Download]

%0 Conference Proceedings
%T آموزش بر اساس استعاره، روشی موثر در آموزش ریاضیات ابتدایی
%A صلواتی نژاد, نغمه
%A علم الهدائی, سیدحسن
%J همایش ملی آموزش ابتدایی
%D 2015

[Download]