عنوان : ( تجربه زیسته دانش آموختگان دانشگاه فرهنگیان از نقش برنامه های درسی در راستای مأموریت تربیتمعلم شایسته )
نویسندگان: حسین جعفری ثانی , نرجس شیرک ,چکیده
معلمان از ارکان مهم و اصلی در ساختار آموزشوپرورش هستند که افت کمی و کیفی و عملکرد آنان تأثیر مستقیمی بر شایستگی هر نظام آموزشی خواهد داشت. آینده و توسعه هر کشوری را می توان از سیمای کنونی نظام تعلیم و تربیت آن کشور دریافت؛ زیرا با نگاهی گذرا به سیر تحولات چشمگیر جوامع معاصر درمییابیم، نقش نظام های تعلیم و تربیت در توسعه همهجانبه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی کشورها بارزتر از دیگر نظام ها است و شایستگی هر نظام آموزشی بهاندازه شایستگی معلمان آن نظام و کیفیت نظام آموزشی به کیفیت معلمان آن جامعه وابسته است (یونسکو،1990). مراکز تربیتمعلم که هماکنون در کشور ما به دانشگاه فرهنگیان تغییر نام داده است، وظیفه تأمین نیروی انسانی موردنیاز آموزشوپرورش را در جایگاه معلم بر عهده دارند. دانشگاه تربیتمعلم متشکل از مراکزی است که برای تأمین، تربیت و توانمندسازی منابع انسانی وزارت آموزشوپرورش شکلگرفته و پیشرو در آموزش، پژوهش، تولید و ترویج علم نافع موردنیاز آموزشوپرورش است. این دانشگاه مطابق اساسنامه خود، تابع مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی، ضوابط و مقررات وزارت های آموزشوپرورش و علوم، تحقیقات و فناوری اداره می شود (اساسنامه دانشگاه فرهنگیان، 1390). نقش های بیبدیل معلم در جریان تعلیم و تربیت، ضرورت وجود صلاحیت ها و شایستگی های متنوع و متعددی را برای معلم به ارمغان می آورد (طاهری، عارفی، پرداختچی و قهرمانی، 1392؛ شعبانی، 1383). صلاحیت معلمی، مجموعه شناخت ها، گرایش ها و مهارت هایی است که معلم با کسب آن ها می تواند در جریان تعلیم و تربیت به پرورش جسمی، عقلی، عاطفی، اجتماعی و معنوی فراگیران کمک کند (ملکی، 1384). «برنامه درسی ملی» بهعنوان یکی از زیر نظامهای اصلی سند تحول بنیادین و بهمنزله نقشه جامع یادگیری، زمینه ایجاد تحول همهجانبه، گسترده و عمیق در مفاهیم و محتوای آموزشی را فراهم می آورد. برنامه درسی ملی سندی است که نقشه کلان برنامه درسی و چارچوب نظام برنامه ریزی درسی کشور را بهمنظور تحقق اهداف آموزشوپرورش نظام جمهوری اسلامی ایران تعیین و تبیین می نماید. اجرای مطلوب این برنامه، نیازمند مساعدت و توجه ویژه معلمان و بهره مندی از صلاحیت ها و شایستگی های حرفه ای و تخصصی مناسب آنان می باشد، لذا مفاد آن باید در مهندسی نیروی انسانی و در برنامه های آموزشی، جذب و توانمندسازی و بازآموزی معلمان در سطوح مختلف توسط دانشگاه فرهنگیان، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی و مراکز آموزشی های ضمن خدمت موردتوجه جدی قرار گیرد (برنامه درسی ملی جمهوری اسلامی ایران،1391).
کلمات کلیدی
, تجربه زیسته دانش , آموختگان دانشگاه فرهنگیان , نقش برنامه های درسی, تربیتمعلم شایسته@inproceedings{paperid:1082835,
author = {جعفری ثانی, حسین and شیرک, نرجس},
title = {تجربه زیسته دانش آموختگان دانشگاه فرهنگیان از نقش برنامه های درسی در راستای مأموریت تربیتمعلم شایسته},
booktitle = {اولین همایش ملی برنامه درسی و اشتغال},
year = {2020},
location = {مشهد, ايران},
keywords = {تجربه زیسته دانش - آموختگان دانشگاه فرهنگیان - نقش برنامه های درسی- تربیتمعلم شایسته},
}
%0 Conference Proceedings
%T تجربه زیسته دانش آموختگان دانشگاه فرهنگیان از نقش برنامه های درسی در راستای مأموریت تربیتمعلم شایسته
%A جعفری ثانی, حسین
%A شیرک, نرجس
%J اولین همایش ملی برنامه درسی و اشتغال
%D 2020