عنوان : ( مؤلفههای تدریس اثربخش در درس کارآفرینی در دانشگاه )
نویسندگان: عاطفه سالاری فورک , حسین جعفری ثانی , مرتضی کرمی , لیلا رضایی مقدم ,چکیده
مقدمه: عصر جدید، عصر گسترش مرزهای دانش بشری و عرصه رقابت بر سر منابع و سرمایهها است. کشورهای بزرگ صنعتی در پرتو وجود افراد تحصیلکرده و متخصص، چرخهای رشد و توسعه را به حرکت درآوردهاند و به ابداعات و نوآوریهای ارزشمند دستیافتهاند. دسترسی به این نوآوریها که اقتصاد کشورهای توسعهیافته را از نو زنده کرده است، منوط به کارآفرینی است (باانصاف، 1390). کارآفرینی در دو دهه گذشته بهعنوان قویترین نیروی اقتصادی در جهان، همواره مورد تجربه واقع شده است (کورتکو ، 2005) و از عوامل اصلی جهت بهبود اقتصادی در یک کشور (نیان، بکر و اسلام ، 2014) و بخشی جداییناپذیر از آموزش کسبوکار محسوب میشود (موندال و جیمنز ، 2015). کارآفرینی فرآیندی است که فرد کارآفرین با ایدههای خلاق و شناسایی فرصتهای جدید و با بسیج منابع، مبادرت به ایجاد کسبوکار نو و سازمانهای جدید رشد یابنده نموده که توأم با پذیرش ریسک است و منجر به معرفی محصول و یا خدمت جدیدی به جامعه میشود (همتی، 1387). در شرایط کنونی که ازیکطرف اقتصاد کشورمان با مسائل و نارساییهای مهمی نظیر فرار مغزها، بیکاری، کاهش سرمایهگذاری دولت، عدم تحرک و رشد اقتصادی کافی روبهرو است (مجلل چو بقلو، عبداللهفام و تمجیدتاش، 1390) و از طرف دیگر در زمره جوانترین کشورهای جهان قرار دارد و حجم عظیمی از نیروهای آمادهبهکار بهخصوص قشر تحصیلکرده در آن به چشم میخورد، پرورش و آموزش کارآفرینان ارزشآفرین از اهمیت مضاعفی برخوردار است (اکبری، 1387) و راهحلی جهت پرورش پیشرفت اقتصادی و کاهش نرخ بیکاری محسوب میشود (باپتیسا، اسکاریا و مادروگا ، 2008). یافتههای اخیر از این ایده حمایت میکند که ویژگیهای کارآفرینی میتواند از طریق آموزش، پرورش یابد (پرداختچی و شفیعزاده، 1385). در حال حاضر آموزش کارآفرینی به یکی از مهمترین و گستردهترین فعالیتهای دانشگاهها تبدیل شده است (احمدپور داریانی، 1387)؛ تدریس اثربخش ، یکی از عناصر تعیینکننده و یکی از وظایف اساسی دانشگاهها است؛ بنابراین یکی از ضروریات اساسی در راستای اجرای مطلوب آموزشهای دانشگاهی، تدوین مؤلفههای تدریس اثربخش توسط استادان دانشگاهها است (اسلامیان، 1394). ازآنجاکه هدف کلی درس کارآفرینی، آشنایی دانشجویان با مفاهیم، نگرشها، ماهیت، ابعاد، روشهای راهاندازی و اداره امور کسبوکارهای جدید است تا دانشجویان ضمن آشنایی با مفاهیم نظری، بتوانند تواناییهای خود را نیز در انجام کسبوکارها بیازمایند و به عمل درآورند، به رویکرد آموزشی متفاوت از دیگر دروس نیز نیازمند است (همتی، 1387) و روشهای سنتی در آموزش کارآفرینی نتوانسته آنطور که بایدوشاید انگیزه لازم را برای کارآفرین شدن در مخاطبان ایجاد کند. مطالعات مختلف در این زمینه نشان میدهد که مدرس این درس به علت ماهیت شغل تدریس، در اثربخشی آموزش کارآفرینی و تقویت روحیهی کارآفرینی در میان دانشجویان بیش از هر عامل دیگری میتواند کمک نماید (ابراهیمپور کومله، قبادی و خزایی، 1392) که این تدریس تأثیر عمیقی بر کیفیت یادگیری دانشجویان دارد. همچنین کوپمن، هامر و هکرت (2013) موفقیت در برنامههای آموزش کارآفرینی را به اساتید آموزشدیده و شیوههای تدریس فعال و سازنده دانستهاند. بررسی پیشینه پژوهشهای انجامشده، نشان میدهد که در زمینه ویژگیهای تدریس اثربخش در درس کارآفرینی، پژوهش مستقلی انجام نشده است؛ لذا با توجه به اهمیت مسئله و ناکافی بودن مطالعات پیشین، پژوهش حاضر بر آن شد تا به این پرسش پاسخ دهد که مؤلفه های تدریس اثربخش برای درس کارآفرینی چیست و از چه ویژگی هایی برخوردار است؟ بدون شک توجه به ویژگیهای تدریس اثربخش برای درس کارآفرینی میتواند منجر به اصلاح شیوهها و تدریس مدرسین این درس و در نتیجه ارتقای کیفیت آموزش عالی در دانشگاههای نسل سوم و تقویت روحیهی کارآفرینی دانشجویان شود.
کلمات کلیدی
, مؤلفههای تدریس اثربخش , درس کارآفرینی , دانشگاه@inproceedings{paperid:1082848,
author = {سالاری فورک, عاطفه and جعفری ثانی, حسین and کرمی, مرتضی and رضایی مقدم, لیلا},
title = {مؤلفههای تدریس اثربخش در درس کارآفرینی در دانشگاه},
booktitle = {اولین همایش ملی برنامه درسی و اشتغال},
year = {2020},
location = {مشهد, ايران},
keywords = {مؤلفههای تدریس اثربخش - درس کارآفرینی - دانشگاه},
}
%0 Conference Proceedings
%T مؤلفههای تدریس اثربخش در درس کارآفرینی در دانشگاه
%A سالاری فورک, عاطفه
%A جعفری ثانی, حسین
%A کرمی, مرتضی
%A رضایی مقدم, لیلا
%J اولین همایش ملی برنامه درسی و اشتغال
%D 2020