عنوان : ( مطالعه تطبیقی چگونگی ارزشیابی از درس در دانشگاه های ایران و دانشگاه های برتر جهان )
نویسندگان: مصطفی باقریان فرد , احمدرضا نصر اضفهانی , محمدرضا آهنچیان ,بر اساس تصمیم نویسنده مقاله دسترسی به متن کامل برای اعضای غیر دانشگاه ممکن نیست
چکیده
هدف از این پژوهش بررسی تطبیقی چگونگی ارزشیابی از درس در دانشگاههای ایران و دانشگاههای برتر جهان بوده است. به این منظور دانشگاه های تهران، فردوسی مشهد و اصفهان بهمنظور مقایسه با 16 دانشگاه برتر قاره های مختلف از 6 کشور آمریکا، انگلستان، سنگاپور، آفریقای جنوبی، استرالیا و ترکیه با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب گردیدند. روش پژوهش، تطبیقی و چهار مرحله ای جرج بردی است که فرایند مقایسه در قالب چهار مرحله توصیف، تفسیر، هم جواری و مقایسه انجام گرفت. ابزار گردآوری اطلاعات سیاهه مربوط به اطلاعات حاصل از منابع دست اول و دوم چگونگی ارزشیابی درس دانشگاه های مختلف جهان بود که در سایت ها و اسناد مربوطه در دسترس بود. داده ها پس از جمعآوری و توصیف در قالب جداول مورد تفسیر و تحلیل قرار گرفت. نتایج پژوهش نشان داد دانشگاه های ایران برای ارزشیابی فقط از ابزار پرسشنامه توسط دانشجوی شرکتکننده در درس استفاده می کنند در حالی که ارزشیابی در دانشگاه های مختلف جهان توسط دانشجویان فعلی، دانش آموختگان، همکاران، گروه ها و انجمن های علمی و تخصصی انجام می گرفت. نتایج همچنین حاکی از آن است که همه ی دانشگاه های مورد پژوهش از پرسشنامه پایان ترم جهت ارزشیابی از درس استفاده می کردند. ارزشیابی از عناصر برنامه درسی درس در دانشگاه ها متفاوت است. در برخی از دانشگاه ها فقط دو عنصر، در حالی که در برخی دیگر از سایر عناصر برنامه درسی نیز ارزشیابی به عمل می آید.
کلمات کلیدی
, مطالعه تطبیقی, ارزشیابی از درس , دانشگاه های ایران و جهان@article{paperid:1082869,
author = {مصطفی باقریان فرد and احمدرضا نصر اضفهانی and آهنچیان, محمدرضا},
title = {مطالعه تطبیقی چگونگی ارزشیابی از درس در دانشگاه های ایران و دانشگاه های برتر جهان},
journal = {اندیشه های نوین تربیتی},
year = {2020},
volume = {16},
number = {2},
month = {August},
issn = {1735-448X},
pages = {29--74},
numpages = {45},
keywords = {مطالعه تطبیقی- ارزشیابی از درس -دانشگاه های ایران و جهان},
}
%0 Journal Article
%T مطالعه تطبیقی چگونگی ارزشیابی از درس در دانشگاه های ایران و دانشگاه های برتر جهان
%A مصطفی باقریان فرد
%A احمدرضا نصر اضفهانی
%A آهنچیان, محمدرضا
%J اندیشه های نوین تربیتی
%@ 1735-448X
%D 2020