برنامه ریزی توسعه شهری و منطقه ای, دوره (3), شماره (6), سال (2020-11) , صفحات (1-42)

عنوان : ( تأثیر هویت مکانی بر مشارکت روستاییان در روند اجرای طرح‌های هادی در سکونتگاه‌های روستایی (مورد مطالعه: روستاهای پیرامون کلان‌شهر مشهد) )

نویسندگان: علی اکبر عنابستانی , علیرضا معینی ,

بر اساس تصمیم نویسنده مقاله دسترسی به متن کامل برای اعضای غیر دانشگاه ممکن نیست

استناددهی: BibTeX | EndNote

چکیده

هدف مطالعه حاضر، بررسی تأثیر هویت مکانی بر مشارکت روستاییان در روند تهیه و اجرای طرح‌های هادی سکونتگاه‌های پیرامون کلان‌شهر مشهد است. تحقیق حاضر از نظر روش‌شناسی توصیفی ـ تحلیلی و از بین 17 روستا حاشیه کلان‌شهر مشهد که طرح هادی در آن‌ها اجرا شده بود تعداد 10 روستا انتخاب و حجم نمونه مورد بررسی با استفاده از فرمول کوکران 168 نفر خانوارهای روستایی تعیین شد. یافته‌های تحقیق نشان از تفاوت معنادار منفی میان میانگین موردسنجش و میانگین به‌دست‌آمده هم در ابعاد هویت مکانی و هم مشارکت در طرح‌های هادی دارد. همچنین تمام ابعاد هویت مکانی با میزان مشارکت روستاییان در مرحله تهیه و تصویب طرح هادی ارتباط معنادار و معکوسی دارد. بعلاوه، سه بُعد تمایز (199/0)، تداوم (390/0) و عزت‌نفس (345/0) با میزان مشارکت روستاییان در مرحله اجرای طرح‌های هادی، ارتباط مثبت و معنادار نشان داده است و در نهایت، در مرحله نظارت و نگهداری، در هر چهار بُعد تمایز (170/0)، تداوم (527/0)، عزت‌نفس (482/0) و خودکارآمدی (253/0) ارتباط مثبت و معناداری مشاهده‌شده است. بر اساس یافته‌های تحقیق برای افزایش مشارکت روستاییان در طرح‌های هادی باید به تقویت و بهبود دو بُعد تداوم و عزت‌نفس آنان پرداخت. مطمئناً توجه به معیارهای روان‌شناختی، مدیریت صحیح بحران در مناطق روستایی و ادراک مردم روستا از اینکه توجه به آن‌ها و روستایشان در حال افزایش است، مشارکت را دست‌کم در دو مرحلۀ اجرا و نظارت و نگهداری افزایش می‌دهد.

کلمات کلیدی

, هویت مکانی, مشارکت روستاییان, طرح هادی, معادلات ساختاری, کلان‌شهر مشهد.
برای دانلود از شناسه و رمز عبور پرتال پویا استفاده کنید.

@article{paperid:1082965,
author = {عنابستانی, علی اکبر and معینی, علیرضا},
title = {تأثیر هویت مکانی بر مشارکت روستاییان در روند اجرای طرح‌های هادی در سکونتگاه‌های روستایی (مورد مطالعه: روستاهای پیرامون کلان‌شهر مشهد)},
journal = {برنامه ریزی توسعه شهری و منطقه ای},
year = {2020},
volume = {3},
number = {6},
month = {November},
issn = {2476-5864},
pages = {1--42},
numpages = {41},
keywords = {هویت مکانی، مشارکت روستاییان، طرح هادی، معادلات ساختاری، کلان‌شهر مشهد.},
}

[Download]

%0 Journal Article
%T تأثیر هویت مکانی بر مشارکت روستاییان در روند اجرای طرح‌های هادی در سکونتگاه‌های روستایی (مورد مطالعه: روستاهای پیرامون کلان‌شهر مشهد)
%A عنابستانی, علی اکبر
%A معینی, علیرضا
%J برنامه ریزی توسعه شهری و منطقه ای
%@ 2476-5864
%D 2020

[Download]