عنوان : ( اثر بخشی آموزش مهارت های حرفه ایبر مهارت های اجتماعی و رفتار سازشی نوجوانان وجوانان پسر دارای ناتوانی هوشی تحول )
نویسندگان: طاهره امین , بهرامعلی قنبری هاشم آبادی , علی مشهدی ,چکیده
چکیدههدف: پژوهش حاضر بهپا هدف بررسی تاثیر آموزش مهارت های حرفه ای بر مهارت های اجتماعی و رفتار سازشینوجوانان وجوانان دارای ناتوانی هوشی تحولی انجام شد.روش : طرح پژوهش حاضر شبه آزمایشی از نوع پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل بود. نمونه شامل 30نفر از مددجویان دارای ناتوانی هوشی تحولی در مرکز روان پویش شهر مشهد بود.15نفراز شرکت کنندگانکه در گروه آزمایشی گماشته شدند به مدت سه ماه آموزش مهارت حرفه ای را دریافت کردند و 15نفر دیگر که در گروه کنترل گمارش شدند هیچگونه مداخله ای دریافت نکردند. داده ها توسط مقیاس درجه بندی مهارت های اجتماعیگرشام و الیوت (1990 ،SSRS) و مقیاس رفتار سازشی واینلند (1980 ،VABSق )بل و بعد از اجرای مداخله جمع آوری شدو سپس با استفاده از روش آماری تحلیل کوواریانس چند متغیره مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافته ها :نتایج نشان داد که در پس آزمون، آزمودنی های گروه آزمایش که تحت آموزش مهارت های حرفه ای قرار گرفته بودند به طور معناداری سطح بالاتری از مهارت های اجتماعی و رفتار سازشیرا در مقایسه با آزمودنی های گروه کنترل نشان دادند. یافته های پژوهش مؤید این است که آموزش مهارت های حرفه ای باعث افزایش مهارت های اجتماعی و رفتار سازشی نوجوانان و جوانان دارای ناتوانی هوشی تحولی می شود.
کلمات کلیدی
, آموزش مهارت های حرفه ای, مهارت های اجتماعی, رفتار سازشی, ناتوانی هوشی تحولی@article{paperid:1083077,
author = {امین, طاهره and قنبری هاشم آبادی, بهرامعلی and مشهدی, علی},
title = {اثر بخشی آموزش مهارت های حرفه ایبر مهارت های اجتماعی و رفتار سازشی نوجوانان وجوانان پسر دارای ناتوانی هوشی تحول},
journal = {پژوهش های روانشناسی بالینی و مشاوره},
year = {2020},
volume = {10},
number = {1},
month = {September},
issn = {2251-6352},
pages = {56--69},
numpages = {13},
keywords = {آموزش مهارت های حرفه ای، مهارت های اجتماعی، رفتار سازشی،ناتوانی هوشی تحولی},
}
%0 Journal Article
%T اثر بخشی آموزش مهارت های حرفه ایبر مهارت های اجتماعی و رفتار سازشی نوجوانان وجوانان پسر دارای ناتوانی هوشی تحول
%A امین, طاهره
%A قنبری هاشم آبادی, بهرامعلی
%A مشهدی, علی
%J پژوهش های روانشناسی بالینی و مشاوره
%@ 2251-6352
%D 2020