پنجمین کنفرانس ملی پژوهش های کاربردی در تربیت بدنی ،علوم ورزشی و قهرمانی , 2020-09-20

عنوان : ( اثر تمرینات ثبات مرکزی بر سطوح سرمی برخی فاکتورهای نوروتروفیک و میزان خستگی در زنان مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس )

نویسندگان: مهتاب معظمی , مریم کریمی , نجمه رضائیان ,
فایل: Full Text

استناددهی: BibTeX | EndNote

چکیده

مولتیپل اسکلروزیس، شایع ترین بیماری ناتوان کننده بوده که به علت فرآیند التهابی دمیلینه کننده در سیستم عصبی مرکزی ایجاد و با نشانه های گوناگون بالینی تظاهر پیدا می کند. هدف از این تحقیق اثر تمرینات ثبات مرکزی بر سطح سرمی برخی فاکتورهای نورو تروفیک و میزان خستگی در زنان مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس بود. روش تحقیق: نمونه آماری تحقیق را 24 نفر از زنان مبتلا به ام اس( 25 تا 40 سال) شهرستان بجنورد با سطح ناتوانی EDSS بین 2 تا 5 تشکیل دادند. بیماران به طور هدفمند و تصادفی به دو گروه تقسیم شدند: گروه تمرینات ثبات مرکزی (12نفر)و گروه کنترل (12 نفر). گروه تمرین به مدت 8 هفته، 30تا 40 دقیقه، و 3 جلسه در هفته تمرینات ثبات مرکزی را انجام دادند. در این دوران گروه کنترل هیچ گونه فعالیت بدنی منظمی نداشت. برای ارزیابی سطوح سرمی فاکتورهای نوروتروفیک از آزمایش خون به روش الایزا و تعیین میزان خستگی از پرسشنامه شدت خستگی (FSS) در دو گروه، قبل و بعد از تمرین استفاده شد. برای تحلیل داده ها از آزمون کوواریانس در سطح معنی داری( 05 /0P< ) استفاده گردید. یافته ها: نتایج نشان داد که هشت هفته تمرینات ثبات مرکزی بر سطوح سرمی فاکتورهای نوروتروفیک و میزان خستگی در زنان مبتلا به مالتیپل اسکلروزیس معنی دار بوده است. نتیجه‌گیری: طبق نتایج این مطالعه، هشت هفته تمرین ثبات مرکزی می تواند باعث بهبود سطوح سرمی فاکتورهای نوروتروفیک و کاهش میزان خستگی زنان مبتلا به ام اس گردد. بنابراین، از این تمرینات می توان به عنوان یک درمان مکمل در کنار درمان های دارویی برای بیماران ام اس استفاده کرد.

کلمات کلیدی

, تمرینات ثبات مرکزی, فاکتورهای نوروتروفیک, خستگی, مولتیپل اسکلروزیس
برای دانلود از شناسه و رمز عبور پرتال پویا استفاده کنید.

@inproceedings{paperid:1083268,
author = {معظمی, مهتاب and مریم کریمی and نجمه رضائیان},
title = {اثر تمرینات ثبات مرکزی بر سطوح سرمی برخی فاکتورهای نوروتروفیک و میزان خستگی در زنان مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس},
booktitle = {پنجمین کنفرانس ملی پژوهش های کاربردی در تربیت بدنی ،علوم ورزشی و قهرمانی},
year = {2020},
location = {تهران, ايران},
keywords = {تمرینات ثبات مرکزی، فاکتورهای نوروتروفیک، خستگی، مولتیپل اسکلروزیس},
}

[Download]

%0 Conference Proceedings
%T اثر تمرینات ثبات مرکزی بر سطوح سرمی برخی فاکتورهای نوروتروفیک و میزان خستگی در زنان مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس
%A معظمی, مهتاب
%A مریم کریمی
%A نجمه رضائیان
%J پنجمین کنفرانس ملی پژوهش های کاربردی در تربیت بدنی ،علوم ورزشی و قهرمانی
%D 2020

[Download]