آموزش مهندسی ایران, دوره (22), شماره (87), سال (2020-10) , صفحات (113-136)

عنوان : ( الگوی مفهومی توسعه حرفهای اعضای هیئت علمی به منظور ارتقای کیفیت در آموزش مهندسی )

نویسندگان: داود قرونه ء , فاطمه ثنایی پور ,

بر اساس تصمیم نویسنده مقاله دسترسی به متن کامل برای اعضای غیر دانشگاه ممکن نیست

استناددهی: BibTeX | EndNote

چکیده

امروزه، در آموزش عالی کشور ما، بعد از یک دوره رشد کمی موضوع ارتقای کیفیت آموزش به یک هدف و مطالبه عمومی بهویژه در آموزش مهندسی تبدیل شده است. در مسیر ارتقای کیفیت آموزش مهندسی عوامل مختلفی مؤثرند که یکی از مهمترین آنها اعضای هیئت علمی است. این پژوهش با هدف ارائه الگویی برای توسعه حرفهای اعضای هیئت علمی بهمنظور ارتقای کیفیت در آموزش مهندسی انجام شده است. رویکرد پژوهش کیفی و ا کتشافی بود که به روش تحلیل تفسیری انجام شد. برای این منظور محتوای مقالات و اسناد مکتوب موجود در قلمرو توسعه حرفهای اعضای هیئت علمی طی ده سال گذشته تحلیل شد. ابتدا پیشینه موضوع و الگوهای ارائه شده توسط محققان در پایگاههای علمی داخلی و خارجی شناسایی و پس از انتخاب مرتبطترین منابع، در خصوص تحلیل آنها و استخراج مفاهیم مرتبط اقدام شد. دادهها با استفاده از روش کدگذاری و در دو مرحله کدگذاری باز و محوری تحلیل شدند. پس از تحلیل اسناد پژوهشی شناسایی شده و استخراج مفاهیم مرتبط (تعداد 120مفهوم از 25 سند،) الگوی توسعه حرفهای اعضای هیئت علمی طراحی شد. در مرحله بعد، بهمنظور اطمینان از اعتبار یافتهها، الگوی طراحی شده به پنج نفر از صاحبنظران حوزه آموزش عالی و آموزش مهندسی عرضه شد و همچنین با آنها مصاحبه نیمهساختاریافتهای بهمنظور تکمیل الگو صورت گرفت. الگوی ارائه شده در این مقاله یک الگوی فرایندی و محتوایی است. بر مبنای این الگو، نقطه آغاز برنامههای توسعه هیئت علمی، مأموریت و اهداف دانشگاه است و برنامههای توسعه حرفهای مبتنی بر نیازهای اعضای هیئت علمی طراحی میشود. همچنین راهبردهای مختلفی برای اجرای برنامههای توسعه حرفهای ارائه شده است و برخورداری از سازوکار ارزشیابی و بازخورد از دیگر ویژ گیهای این الگوست که آن را از سایر الگوهای مشابه متمایز میسازد

کلمات کلیدی

, توسعه حرفه ای, اعضای هیئت علمی, ارتقای کیفیت, آموزش مهندسی
برای دانلود از شناسه و رمز عبور پرتال پویا استفاده کنید.

@article{paperid:1083350,
author = {قرونه ء, داود and فاطمه ثنایی پور},
title = {الگوی مفهومی توسعه حرفهای اعضای هیئت علمی به منظور ارتقای کیفیت در آموزش مهندسی},
journal = {آموزش مهندسی ایران},
year = {2020},
volume = {22},
number = {87},
month = {October},
issn = {1607-2316},
pages = {113--136},
numpages = {23},
keywords = {توسعه حرفه ای، اعضای هیئت علمی، ارتقای کیفیت، آموزش مهندسی},
}

[Download]

%0 Journal Article
%T الگوی مفهومی توسعه حرفهای اعضای هیئت علمی به منظور ارتقای کیفیت در آموزش مهندسی
%A قرونه ء, داود
%A فاطمه ثنایی پور
%J آموزش مهندسی ایران
%@ 1607-2316
%D 2020

[Download]