اکو فیزیولوژی گیاهی, دوره (12), شماره (41), سال (2020-11) , صفحات (134-147)

عنوان : ( ارزیابی اثر برگرداندن بقایای گیاهان زراعی مختلف بر عملکرد ذرت و برخی ویژگی- های خاک در شرایط آب و هوایی شوشتر )

نویسندگان: عین اله حسامی , محسن جهان , مهدی نصیری محلاتی , روزبه فرهودی ,
فایل: Full Text

استناددهی: BibTeX | EndNote

چکیده

به منظور بررسی اثر بقایای گیاهان پیش کشت بر عملکرد ذرت و ویژگیهای شیمیایی دو نوع بافت خاک، آزمایشی در سال های زراعی 94 1394 در مزرعه پژوهشی دانشکده کشاورزی شوشتر انجام شد. این آزمایش در دو سال و دو مکان در قالب طرح بلوک های کامل - 1393 و 95 تصادفی با چهار تکرار اجرا شد. دو مزرعه با خاک لومی رسی و لومی شنی به عنوان مکان و کشت چهار گونه زراعی قبل از ذرت شامل باقلا، گندم، کلزا، کلم و آیش به عنوان تیمارهای آزمایشی در نظر گرفته شدند. تجزیه مرکب نتایج نشان داد که استفاده از بقایای گیاهان پیش کشت باعث ایجاد تغییرات مثبت و معنی دار در عملکرد ذرت و همچنین برخی ویژگیهای خاک شد. استفاده از بقایای باقلا، به عنوان یک گیاه پیش کشت، در خاک های لومی رسی و لومی شنی باعث افزایش 40 و 55 درصدی عملکرد دانه ذرت شد. میانگین افزایش رطوبت خاک و همچنین افزایش مقدار 40 و 40 درصد بود که ،25 ، 25 و 19 درصد و 88 ،32 ، نیتروژن خاک تحت تأثیر بقایای باقلا، گندم، کلزا و کلم گل نسبت به آیش به ترتیب 29 دلیل افزایش عملکرد ذرت در نتیجه کاربرد بقایای گیاهان زراعی پیش کشت بود. استفاده از بقایای گیاهان باقلا، گندم، کلزا و کلم گل نسبت به آیش 17 درصد) گیاه ذرت شد. بقایای گیاهان پیش کشت باعث کاهش ،28 ،11 ، باعث افزایش کیفیت (افزایش پروتئین ذرت به ترتیب به مقدار 32 2 و 2 درصد شدند. ماده آلی خاک به مقدار 49 درصد، رطوبت خاک به مقدار 40 درصد و کربن ،3 ، معنی دار اسیدیته خاک نسبت به آیش به مقدار 2 آلی به مقدار 33 درصد در اثر استفاده از بقایای گیاهان پیش کشت (نسبت به آیش) افزایش یافت و این افزایش در خاک های لومی شنی مشهود بود. نتایج نیز نشان داد اثر مفید بقایای گیاهان در سال دوم بیشتر از سال اول بود. بنابراین استفاده از بقایای گیاهان از طریق بهبود کیفیت خاک و همچنین حفظ رطوبت خاک، می تواند سبب افزایش بهره وری نظام کشت شود.

کلمات کلیدی

, بقایای گیاهی, پروتئین گیاه, عملکرد و ماده آلی
برای دانلود از شناسه و رمز عبور پرتال پویا استفاده کنید.

@article{paperid:1083354,
author = {عین اله حسامی and جهان, محسن and نصیری محلاتی, مهدی and روزبه فرهودی},
title = {ارزیابی اثر برگرداندن بقایای گیاهان زراعی مختلف بر عملکرد ذرت و برخی ویژگی- های خاک در شرایط آب و هوایی شوشتر},
journal = {اکو فیزیولوژی گیاهی},
year = {2020},
volume = {12},
number = {41},
month = {November},
issn = {2008-5958},
pages = {134--147},
numpages = {13},
keywords = {بقایای گیاهی، پروتئین گیاه، عملکرد و ماده آلی},
}

[Download]

%0 Journal Article
%T ارزیابی اثر برگرداندن بقایای گیاهان زراعی مختلف بر عملکرد ذرت و برخی ویژگی- های خاک در شرایط آب و هوایی شوشتر
%A عین اله حسامی
%A جهان, محسن
%A نصیری محلاتی, مهدی
%A روزبه فرهودی
%J اکو فیزیولوژی گیاهی
%@ 2008-5958
%D 2020

[Download]