مطالعات آموزشی و آموزشگاهی , دوره (11), شماره (1), سال (2022-5) , صفحات (223-252)

عنوان : ( برنامه درسی پنهان و رفتار مبتنی بر اقتصاد مقاومتی دانش‌آموزان (مورد: یک دبستان دخترانه) )

نویسندگان: آزاده ظفرمند , بهروز مهرام , محسن نوغانی دخت بهمنی ,
فایل: Full Text

استناددهی: BibTeX | EndNote

چکیده

هدف این پژوهش؛ واکاوی برنامه‌درسی پنهان در شکل گیری رفتار مبتنی بر اقتصاد مقاومتی در دانش آموزان بود. پژوهش با رویکرد کیفی و مبتنی بر الگوی ارزشیابی خبرگی و نقادی آیزنز بود. مطابق با چهار مرحله ی الگوی ارزشیابی مذکور؛ ابتدا قلمروی مورد مطالعه توصیف و سپس عوامل ممکن و یا مانع در درون عناصر برنامه‌درسی مورد تفسیر واقع شد. ارزشیابی یافته ها در مسیر بررسی همسویی و یا تعارض مولفه های برنامه درسی با وضعیت مطلوب مؤلفه های اقتصاد مقاومتی انجام شد و سپس مضون یابی یافته های تحقیق برای تعمیم برپایه ی مشابهت ها به سایر موقعیت های آموزشی، انجام شد. داده‌ها از طریق مشاهده، بررسی اسناد، مصاحبه با دانش‌آموزان و معلمان به دست آمد. یافته ها دلالت بر آن داشت که اقتصاد مقاومتی در مدرسه در قالب «دوری از اسراف و تجمل» و «صرفه جویی در اقلام مصرفی و انرژی» مورد توجه قرار گرفته و تأثیری بر توسعه ابعاد متنوع اقتصاد مقاومتی نداشته است. ضرورت توسعه مفهومی اقتصاد مقاومتی و عمل در تمامی لایه‌ها و ساحت‌های آن برای تمامی اقشار درون مدرسه توصیه شده است.

کلمات کلیدی

, اقتصاد مقاومتی, تربیت اقتصادی, برنامه‌درسی پنهان, مدرسه