دومین همایش بین المللی غدیر و حکمرانی شایسته , 2020-11-08

عنوان : ( رساله خبر الغدیر: ‌نسخه ای ناشناخته از علمای امامی شام در اثبات اعلام جانشینی حضرت علی(ع) در واقعه غدیر(مصداق حکمران شایسته) )

نویسندگان: لیلا نجفیان رضوی , محمد محدثی ,
فایل: Full Text

استناددهی: BibTeX | EndNote

چکیده

ابوالفتح محمد بن علی کراجکی(م.449ق) یکی از پر تالیف ترین علمای امامی شام در قرن پنجم هجری است که آثار متنوعی در فقه، کلام، حدیث، تاریخ، نجوم، ریاضیات و ... نگاشته است. در میان آثار به جا مانده از او رساله ای مستقل در اثبات واقعه غدیر با عنوان خبر الغدیر نیز وجود دارد. بی شک در تحریر این اثر عقیده شیعیان درخصوص معرفی امام علی(ع) به عنوان جانشین پیامبر(ص) در واقعه غدیر خم موثر بوده-است. امری که سبب شده شیعیان مصداق شایسته ترین حکمران پس از رسول خدا را تنها حضرت علی(ع) بدانند. چگونگی اثبات این امر در رساله خبر الغدیر مساله پژوهش حاضر است. نتیجه این پژوهش توصیفی- تحلیلی آنست که کراجکی با طرح پرسش هایی چهارگانه پس از شرح واقعه تاریخی غدیر خم، می کوشد تا با اثبات معنای «اولی» برای «مولی» و معنای «امام» برای «اولی»، در نهایت به اثبات این امر بپردازد که تنها مصداق حکمران شایسته پس از رسول خدا در واقعه غدیر، حضرت علی(ع) بوده و مابقی ادعاهای طرح شده از سوی اصحاب سایر فرق باطل است.

کلمات کلیدی

, واقعه غدیر خم, پیامبر اسلام, حضرت علی(ع), مولی, حکمران شایسته.
برای دانلود از شناسه و رمز عبور پرتال پویا استفاده کنید.

@inproceedings{paperid:1083687,
author = {نجفیان رضوی, لیلا and محدثی, محمد},
title = {رساله خبر الغدیر: ‌نسخه ای ناشناخته از علمای امامی شام در اثبات اعلام جانشینی حضرت علی(ع) در واقعه غدیر(مصداق حکمران شایسته)},
booktitle = {دومین همایش بین المللی غدیر و حکمرانی شایسته},
year = {2020},
location = {ساری, ايران},
keywords = {واقعه غدیر خم، پیامبر اسلام، حضرت علی(ع)، مولی، حکمران شایسته.},
}

[Download]

%0 Conference Proceedings
%T رساله خبر الغدیر: ‌نسخه ای ناشناخته از علمای امامی شام در اثبات اعلام جانشینی حضرت علی(ع) در واقعه غدیر(مصداق حکمران شایسته)
%A نجفیان رضوی, لیلا
%A محدثی, محمد
%J دومین همایش بین المللی غدیر و حکمرانی شایسته
%D 2020

[Download]