عنوان : ( آسیبشناسی آموزش علماطلاعات و دانششناسی:نظریهزمینهای )
نویسندگان: زهرا رضازاده , زهره میرحسینی ,بر اساس تصمیم نویسنده مقاله دسترسی به متن کامل برای اعضای غیر دانشگاه ممکن نیست
چکیده
هدف: شناسایی آسیبهای آموزش در رشته علم اطلاعات و دانش شناسی از منظر متخصصان برنامهریزی رشته . روش: پژوهش رویکرد کیفی داشته و با استفاده از روش نظریه زمینهای انجامشده است. ابزار گردآوری دادهها، مصاحبههای عمیق یافته بود و تجزیهوتحلیل و کدگذاری دادهها : باز، محوری و انتخابی، با استفاده از نرمافزار MAXQDA انجام شد. جامعه پژوهش شامل 14 نفر اعضای کمیته برنامهریزی علم اطلاعات و دانش شناسی و هیئتعلمی چهار دانشگاه مختلف که با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. یافتهها: عوامل مؤثر بر آسیبشناسی آموزش شامل تجهیزات آموزشی ،زیرساختهای فناوری، عوامل انسانی، برنامهریزی درسی ، اهمیت موضوعات درسی، فعالیتهای حرفهای، جذابیت رشته، روش تدریس، مشکلات کسبوکار، فقدان منابع مالی، سونامی مدرکگرایی، ضعف بینش اجتماعی شناسایی شدند. نتیجهگیری : رفتارهای اجتماعی،کارآفرینی، تقویت دانش نظری، همگرایی با جامعه،ارزیابی عملکرد، کیفیت فارغالتحصیلان، آموزش مداوم، بازنگری دروس بهعنوان راهبردهایی جهت رفع موانع آسیبهای آموزش استنتاج شد که بهکارگیری راهبردها منجر به پیامدهای پویاسازی آموزش، تعیین شاخصهای عملکردی، و آیندهنگری خواهد شد. عوامل مؤثر در آسیبشناسی آموزش در قالب الگو ارائهشده است
کلمات کلیدی
, آسیب شناسی , آموزش , رشته علم اطلاعات و دانش شناسی, نظریه زمینه ای , ایران@article{paperid:1083803,
author = {رضازاده, زهرا and زهره میرحسینی},
title = {آسیبشناسی آموزش علماطلاعات و دانششناسی:نظریهزمینهای},
journal = {دانش شناسی},
year = {2021},
volume = {13},
number = {50},
month = {March},
issn = {2008-2754},
pages = {60--80},
numpages = {20},
keywords = {آسیب شناسی ،آموزش ، رشته علم اطلاعات و دانش شناسی، نظریه زمینه ای ، ایران},
}
%0 Journal Article
%T آسیبشناسی آموزش علماطلاعات و دانششناسی:نظریهزمینهای
%A رضازاده, زهرا
%A زهره میرحسینی
%J دانش شناسی
%@ 2008-2754
%D 2021