عنوان : ( مقایسۀ سه نوع تکلیف در روش تکلیفمحور و تأثیر آن در آموزش دستور زبان فارسی بهغیر فارسیزبانان (انشای کوتاه، بازنویسی متن و بررسی اختلاف تصاویر) )
نویسندگان: محمدجواد هادی زاده , محمدجواد مهدوی , رضامراد صحرایی , علی علیزاده ,چکیده
یکی از روشهای موفق آموزش زبان ارتباطی، روش یادگیری تکلیفمحور است که مزایای کار گروهی و تعامل کلاسی را همزمان با مؤلفههای مثبت توجه به صورتهای دستوری در خود دارد. در زبان فارسی پژوهشهای مستقل اندکی دربارۀ روش تکلیفمحور انجام شده است؛ اما در زبان انگلیسی پژوهشهای پر شمار و گوناگونی دربارۀ میزان تأثیرگذاری روش تکلیفمحور صورت گرفته است. این مقاله، پس از بیان اهمیت روش تکلیفمحور، با گزینش سه نوع تکلیف پر کاربرد در متون آزفا (انشای کوتاه، بازنویسی متن و بررسی اختلاف تصاویر) و ثبت تعاملهای 16 فارسیآموز بنیاد سعدی، از طریق مطالعهی بخشهای زبانمند و فراگفتار هر یک از آنان، هنگام اجرای گروهی این تکلیفها، میکوشد میزان تأثیر هر یک از این تکلیفها را در جلب توجه زبانآموزان به صورتهای دستوری بررسی کند و برایندی از کاربست عملی روش تکلیفمحور در کلاس درس و مزایای آن بهدست دهد. نتایج این پژوهش نشان میدهد که انجام تکلیف به صورت گروهی در ارتقای توانش دستوری زبانآموزان آشکارا تأثیر مثبت دارد؛ بازخورد مثبت یا منفیای که زبانآموزان در تعامل با یکدیگر ارائه میکنند، در بیشتر موارد سازنده است؛ منجر به تصمیمگیری صحیح میشود و زبانآموزان بر مقولههای دستوریای که در قالب تکلیف فرا میگیرند، مسلطترند. از میان انواع گوناگون تکلیف، بازنویسی متن به دلیل قابلیت بازطراحی برای توجه به صورتهای دستوری مختلف و بازتاب مشخصتر مقولههای دستوری هدف در آن، برای آموزش دستور از مناسبترین گزینههاست.
کلمات کلیدی
تکلیفمحور تکلیف گروهی بخشهای زبانمند دستور زبان آزفا@article{paperid:1083896,
author = {هادی زاده, محمدجواد and مهدوی, محمدجواد and رضامراد صحرایی and علیزاده, علی},
title = {مقایسۀ سه نوع تکلیف در روش تکلیفمحور و تأثیر آن در آموزش دستور زبان فارسی بهغیر فارسیزبانان (انشای کوتاه، بازنویسی متن و بررسی اختلاف تصاویر)},
journal = {زبانشناسی و گویش های خراسان},
year = {2019},
volume = {11},
number = {2},
month = {December},
issn = {2008-7233},
pages = {1--24},
numpages = {23},
keywords = {تکلیفمحور تکلیف گروهی بخشهای زبانمند دستور زبان آزفا},
}
%0 Journal Article
%T مقایسۀ سه نوع تکلیف در روش تکلیفمحور و تأثیر آن در آموزش دستور زبان فارسی بهغیر فارسیزبانان (انشای کوتاه، بازنویسی متن و بررسی اختلاف تصاویر)
%A هادی زاده, محمدجواد
%A مهدوی, محمدجواد
%A رضامراد صحرایی
%A علیزاده, علی
%J زبانشناسی و گویش های خراسان
%@ 2008-7233
%D 2019