مطالعات آموزش و یادگیری, دوره (12), شماره (2), سال (2021-1) , صفحات (1-22)

عنوان : ( مقیاس تعلق به دانشگاه: ویژگی‌های روان‌سنجی و تحلیل وضعیت موجود در بافت آموزش عالی )

نویسندگان: هادی صمدیه , حسین کارشکی , سیدامیر امین یزدی , الهه حجازی موقاری ,
فایل: Full Text

استناددهی: BibTeX | EndNote

چکیده

هدف پژوهش حاضر تعیین ویژگی­های روان­سنجی مقیاس تعلق به دانشگاه و تحلیل وضعیت موجود بود. شرکت­ کنندگان، 664 نفر از دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد (232 نفر در مطالعه اول و 432 نفر در مطالعه دوم) بودند که به روش نمونه‌گیری تصادفی چندمرحله‌ای انتخاب شدند و مقیاس­های تعلق به دانشگاه کارامان و سیراک و ارضای نیازهای بنیادین عمومی گانیه را تکمیل کردند. روایی و پایایی مقیاس­های پژوهش با استفاده از روش­های تحلیل عاملی و ضریب آلفای کرونباخ مورد بررسی و تأیید قرار گرفت. به منظور تحلیل داده‌های توصیفی، ماتریس همبستگی و تحلیل عاملی اکتشافی از نرم­ افزار SPSS نسخه 23 و برای انجام تحلیل عاملی تأییدی از نرم ­افزار LISREL نسخه 80/8 استفاده شد. نتایج، از ساختار سه عاملی مقیاس تعلق به دانشگاه حمایت می ­کرد و برازش مطلوبی با داده­ ها داشت. ضرایب آلفای کرونباخ در دو مطالعه در سطحی مطلوب و روایی همگرا نیز حاکی از همبستگی مثبت و معنادار مقیاس تعلق به دانشگاه با مقیاس ارضای نیازهای بنیادین عمومی بود. نتایج وضعیت موجود نشان داد که احساس تعلق دانشجویان در سطح متوسطی قرار دارد. این یافته­ ها اهمیت برنامه ­ریزی و طراحی مداخلات جامع به منظور اندازه­ گیری و ارتقای احساس تعلق دانشجویان به دانشگاه را مورد تأکید قرار می­ دهند.

کلمات کلیدی

پایایی تعلق به دانشگاه روایی ساختار عاملی
برای دانلود از شناسه و رمز عبور پرتال پویا استفاده کنید.

@article{paperid:1084029,
author = {صمدیه, هادی and کارشکی, حسین and امین یزدی, سیدامیر and الهه حجازی موقاری},
title = {مقیاس تعلق به دانشگاه: ویژگی‌های روان‌سنجی و تحلیل وضعیت موجود در بافت آموزش عالی},
journal = {مطالعات آموزش و یادگیری},
year = {2021},
volume = {12},
number = {2},
month = {January},
issn = {2228-5075},
pages = {1--22},
numpages = {21},
keywords = {پایایی تعلق به دانشگاه روایی ساختار عاملی},
}

[Download]

%0 Journal Article
%T مقیاس تعلق به دانشگاه: ویژگی‌های روان‌سنجی و تحلیل وضعیت موجود در بافت آموزش عالی
%A صمدیه, هادی
%A کارشکی, حسین
%A امین یزدی, سیدامیر
%A الهه حجازی موقاری
%J مطالعات آموزش و یادگیری
%@ 2228-5075
%D 2021

[Download]