عنوان : ( مقیاس تعلق به دانشگاه: ویژگیهای روانسنجی و تحلیل وضعیت موجود در بافت آموزش عالی )
نویسندگان: هادی صمدیه , حسین کارشکی , سیدامیر امین یزدی , الهه حجازی موقاری ,چکیده
هدف پژوهش حاضر تعیین ویژگیهای روانسنجی مقیاس تعلق به دانشگاه و تحلیل وضعیت موجود بود. شرکت کنندگان، 664 نفر از دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد (232 نفر در مطالعه اول و 432 نفر در مطالعه دوم) بودند که به روش نمونهگیری تصادفی چندمرحلهای انتخاب شدند و مقیاسهای تعلق به دانشگاه کارامان و سیراک و ارضای نیازهای بنیادین عمومی گانیه را تکمیل کردند. روایی و پایایی مقیاسهای پژوهش با استفاده از روشهای تحلیل عاملی و ضریب آلفای کرونباخ مورد بررسی و تأیید قرار گرفت. به منظور تحلیل دادههای توصیفی، ماتریس همبستگی و تحلیل عاملی اکتشافی از نرم افزار SPSS نسخه 23 و برای انجام تحلیل عاملی تأییدی از نرم افزار LISREL نسخه 80/8 استفاده شد. نتایج، از ساختار سه عاملی مقیاس تعلق به دانشگاه حمایت می کرد و برازش مطلوبی با داده ها داشت. ضرایب آلفای کرونباخ در دو مطالعه در سطحی مطلوب و روایی همگرا نیز حاکی از همبستگی مثبت و معنادار مقیاس تعلق به دانشگاه با مقیاس ارضای نیازهای بنیادین عمومی بود. نتایج وضعیت موجود نشان داد که احساس تعلق دانشجویان در سطح متوسطی قرار دارد. این یافته ها اهمیت برنامه ریزی و طراحی مداخلات جامع به منظور اندازه گیری و ارتقای احساس تعلق دانشجویان به دانشگاه را مورد تأکید قرار می دهند.
کلمات کلیدی
پایایی تعلق به دانشگاه روایی ساختار عاملی@article{paperid:1084029,
author = {صمدیه, هادی and کارشکی, حسین and امین یزدی, سیدامیر and الهه حجازی موقاری},
title = {مقیاس تعلق به دانشگاه: ویژگیهای روانسنجی و تحلیل وضعیت موجود در بافت آموزش عالی},
journal = {مطالعات آموزش و یادگیری},
year = {2021},
volume = {12},
number = {2},
month = {January},
issn = {2228-5075},
pages = {1--22},
numpages = {21},
keywords = {پایایی تعلق به دانشگاه روایی ساختار عاملی},
}
%0 Journal Article
%T مقیاس تعلق به دانشگاه: ویژگیهای روانسنجی و تحلیل وضعیت موجود در بافت آموزش عالی
%A صمدیه, هادی
%A کارشکی, حسین
%A امین یزدی, سیدامیر
%A الهه حجازی موقاری
%J مطالعات آموزش و یادگیری
%@ 2228-5075
%D 2021