عنوان : ( مقایسه عملکرد کودکان مبتلا به اختلال زبانی رشدی، کودکان مبتلا به اوتیسم با عملکرد بالا و کودکان طبیعی در مهارت های نظریه ذهن و زبان )
نویسندگان: فاطمه حارث آبادی , هانیه جعفر زاده , مبینا رستمی , زهرا عباسی شایه , تکتم مالکی شاهمرادی , ثریا عنایتی , معصومه میرنژاد , محدثه قوامی , علی مشهدی ,چکیده
سابقه و هدف: نظریه ذهن (TOM) یک توانایی شناختی برای درک باورها، عواطف و خواستههای خود و دیگران است که تکامل آن به رشد مناسب دیگر مهارتهای شناختی از جمله زبان نسبت داده میشود. هدف از مطالعه حاضر مقایسه عملکردهای زبانی دستوری و واژگانی و مهارتهای TOM دو گروه کودکان مبتلا به اوتیسم با عملکرد بالا (HFA) و اختلال زبانی تکاملی (DLD) با کودکان طبیعی و بررسی ارتباط بین مهارتهای زبانی و TOM است. مواد و روشها: آزمودنیهای این مطالعه مقطعی، 50 کودک 11-6 ساله فارسی زبان در سه گروه مبتلا به DLD (14n=) ، مبتلا به HFA (11n=) و طبیعی (25n=) بودند. مهارتهای زبانی آزمودنیها با شاخصهای واژگانی و نحوی حاصل از تحلیل نمونه گفتار روایتی و آزمون تصویری بیان دستور فارسی (PEGT) و مهارتهای TOM از طریق آزمون نظریه ذهن فارسی ارزیابی شدند. نتایج با نرمافزار 22 SPSS و آزمون های آماری ANOVA و همبستگی پیرسون و یا معادلهای ناپارامتریک آنها، آزمون کروسکال- والیس و اسپیرمن تحلیل شدند. یافتهها: اگرچه در عمده شاخصهای نحوی و واژگانی و مهارتهای TOM بین کودکان مبتلا به DLD با HFA تفاوت معنادار وجود نداشت(05/0
کلمات کلیدی
, نظریه ذهن, اختلال زبانی تکاملی, اوتیسم با عملکرد بالا, نحو, واژگان@article{paperid:1084182,
author = {فاطمه حارث آبادی and هانیه جعفر زاده and مبینا رستمی and زهرا عباسی شایه and تکتم مالکی شاهمرادی and ثریا عنایتی and معصومه میرنژاد and محدثه قوامی and مشهدی, علی},
title = {مقایسه عملکرد کودکان مبتلا به اختلال زبانی رشدی، کودکان مبتلا به اوتیسم با عملکرد بالا و کودکان طبیعی در مهارت های نظریه ذهن و زبان},
journal = {دانشگاه علوم پزشکی مازندران - Journal of Mazandaran University of Medical Sciences},
year = {2021},
volume = {31},
number = {195},
month = {April},
issn = {1735-9260},
pages = {37--55},
numpages = {18},
keywords = {نظریه ذهن، اختلال زبانی تکاملی، اوتیسم با عملکرد بالا، نحو، واژگان},
}
%0 Journal Article
%T مقایسه عملکرد کودکان مبتلا به اختلال زبانی رشدی، کودکان مبتلا به اوتیسم با عملکرد بالا و کودکان طبیعی در مهارت های نظریه ذهن و زبان
%A فاطمه حارث آبادی
%A هانیه جعفر زاده
%A مبینا رستمی
%A زهرا عباسی شایه
%A تکتم مالکی شاهمرادی
%A ثریا عنایتی
%A معصومه میرنژاد
%A محدثه قوامی
%A مشهدی, علی
%J دانشگاه علوم پزشکی مازندران - Journal of Mazandaran University of Medical Sciences
%@ 1735-9260
%D 2021