عنوان : ( لزوم توجه به جایگاه هستیشناختی ادبیات در تدوین کتب درسی ادبیات )
نویسندگان: مریم شیبانیان ,بر اساس تصمیم نویسنده مقاله دسترسی به متن کامل برای اعضای غیر دانشگاه ممکن نیست
چکیده
آنچه در تدوین کتب دانشگاهی باید مد نظر باشد، انتخاب رویکردی مناسب با اهداف آموزشی و جایگاه هستیشناختی مادۀ درسی است. در اینباره، بررسی کتب ادبیات در دانشگاهها نشان میدهد که تمرکز این کتب بر تاریخ ادبیات سبب شده است که ماهیت زیباشناختی ادبیات در تدوین کتب مذکور مغفول بماند. توجه به خلاءِ موجود، سؤالهای زیر را به ذهن متبادر میسازد: رویکرد فعلی غالب در کتب دانشگاهی ادبیات تا چه حد با ماهیت ادبیات فاصله دارد؟ کتب درسی ادبی باید چه خصوصیاتی داشته باشند تا در مخاطبان کنشی مناسب با ماهیت درس ایجاد کنند؟ چگونه نگرش فراادبی در تدوین این کتب میتواند در خدمت درک ادبیات به مثابۀ هنر قرار گیرد؟ در پژوهش حاضر که به روش توصیفی - تحلیلی انجام شده است، به منظور پاسخ به سؤالهای مطرح، ابتدا رویکرد فعلیِ تدوین کتب ادبیات مطالعه و سپس چیستی ادبیات و مؤلفههای مهم آن تبیین میشود؛ در پایان، نقش توجه به ماهیت ادبیات در تغییر مطلوب نگرش دانشجویان نسبت به این مادۀ درسی مطالعه میشود تا لزوم توجه به نگرش هستیشناسانه به ادبیات در تدوین کتب درسی آشکار گردد.
کلمات کلیدی
, ادبیات, زیباییشناسی , نگرش هستیشناسانه , رویکرد علمی تاریخی , کتب درسی@article{paperid:1084420,
author = {شیبانیان, مریم},
title = {لزوم توجه به جایگاه هستیشناختی ادبیات در تدوین کتب درسی ادبیات},
journal = {پژوهش و نگارش کتب دانشگاهی},
year = {2021},
volume = {24},
number = {47},
month = {February},
issn = {2676-7503},
pages = {53--82},
numpages = {29},
keywords = {ادبیات- زیباییشناسی -نگرش هستیشناسانه -رویکرد علمی تاریخی - کتب درسی},
}
%0 Journal Article
%T لزوم توجه به جایگاه هستیشناختی ادبیات در تدوین کتب درسی ادبیات
%A شیبانیان, مریم
%J پژوهش و نگارش کتب دانشگاهی
%@ 2676-7503
%D 2021