هشتمین کنفرانس ملی مدیریت منابع آب ایران , 2021-02-15

عنوان : ( معرفی و پیاده سازی چارچوب حسابداری آب +WA و استخراج اطلاعات و شاخص های آن به منظور پایش و مدیریت یکپارچه منابع آبی (مطالعه موردی: حوضه آبریز فریزی، خراسان رضوی) )

نویسندگان: آرش رضاپور , سیدمحمود حسینی , عزیزالله ایزدی ,

استناددهی: BibTeX | EndNote

چکیده

پایش حوضه آبریز به منظور مدیریت یکپارچه منابع آبی امری ضروری است. بدیهی است که به منظور پایش حوضه آبریز، باید اطلاعات موثق، به روز و کافی از وضعیت منابع آبی حوضه وجود داشته باشد. در همین راستا، چارچوب حسابداری آب +WA می تواند مبنای قابل اطمینانی جهت تهیه چنین اطلاعاتی باشد. +WA یک چارچوب حسابداری آب می باشد که در آن مولفه های بیلان آب توسط مدل های هیدرولوژیکی و داده های سنجش از دور تخمین زده می شوند. بدین منظور از مدل SWAT برای استخراج اطلاعات و شاخص های چارچوب حسابداری آب +WA در حوضه آبریز فریزی واقع در استان خراسان رضوی استفاده شد. در این پژوهش، در ابتدا میزان حقابه زیست محیطی پایین دست حوضه آبریز فریزی تعیین شد و سپس شاخص های مربوط به حوضه برای یک دوره 27 ساله (1368-1395) و دو دوره تر(1375-1368) و خشک (1387-1376) استخراج گردید. شاخص های صفحه منابع - مصارف نشان دادند که فقط 32 درصد آب قابل مدیریت در اختیار حوضه است. همچنین اطلاعات استخراج شده از صفحه تبخیر و تعرق نشان دادند که از کل آب مصرفی حوضه تنها 27 درصد آن صرف تعرق شده است. در نهایت با توجه به اطلاعات صفحه برداشت مشخص شد که 73 درصد از سهم آب آبیاری حوضه از منابع آب زیرزمینی تامین می شود.

کلمات کلیدی

, حسابداری آب, مدیریت یکپارچه منابع آب, WA+ , SWAT, حوضه آبریز
برای دانلود از شناسه و رمز عبور پرتال پویا استفاده کنید.

@inproceedings{paperid:1084454,
author = {رضاپور, آرش and حسینی, سیدمحمود and عزیزالله ایزدی},
title = {معرفی و پیاده سازی چارچوب حسابداری آب +WA و استخراج اطلاعات و شاخص های آن به منظور پایش و مدیریت یکپارچه منابع آبی (مطالعه موردی: حوضه آبریز فریزی، خراسان رضوی)},
booktitle = {هشتمین کنفرانس ملی مدیریت منابع آب ایران},
year = {2021},
location = {ايران},
keywords = {حسابداری آب، مدیریت یکپارچه منابع آب، WA+ ، SWAT، حوضه آبریز},
}

[Download]

%0 Conference Proceedings
%T معرفی و پیاده سازی چارچوب حسابداری آب +WA و استخراج اطلاعات و شاخص های آن به منظور پایش و مدیریت یکپارچه منابع آبی (مطالعه موردی: حوضه آبریز فریزی، خراسان رضوی)
%A رضاپور, آرش
%A حسینی, سیدمحمود
%A عزیزالله ایزدی
%J هشتمین کنفرانس ملی مدیریت منابع آب ایران
%D 2021

[Download]