هشتمین کنفرانس ملی ماهی شناسی ایران , 2020-11-04

Title : ( تبارشناسی ماهی سرخوی چشم درشتLutjanus lutjanus(Bloch, 1790) خلیج فارس و دریای مکران با استفاده از ژن سیتوکروم اکسیداز زیر واحد یک(Actinopetrygii:Lutjanidae) )

Authors: Homa Zafarghasempour , faezeh yazdani moghaddam , ashkan agdari ,

Citation: BibTeX | EndNote

Abstract

سرخوماهیان یکی از مهم ترین ماهی های اقتصادی خلیج فارس و دریای مکران می باشد.گونهسرخوی چشم درشتیا LutjanusLutjanus(Bloch., 1790)از خانواده سرخو ماهیان، دارای تنوع و پراکندگی زیادی در سرتاسر آب های ساحلی اقیانوس هند و همچنین در سواحل جنوب شرق اقیانوس آرام از شرق آفریقا تا جزایر سلیمان و استرالیا میباشد. برای مدتها شناسایی بر اساس ریخت شناسی بدون ارزیابی های مولکولی انجام گردید یکی از گونه هایی که از لحاظ آرایه شناسی مشکلات زیادی به علت ابهامات ریختی دارد گونه سرخوی چشم درشت میباشد. در این تحقیق از توانایی ژن سیتوکرو م اکسیداز 1 برای تعیین وضعیت سرخوی چشم درشت،620 جفت باز از ژن(COI) تکثیر وباتوالی های برگرفته شده از بانک ژنی (NCBI)ترادف یابی گردید. اعتبار تاکسونومی در سطح گونه با استفاده از ژن (COI)با درصد بالای (98–100%)هم در سیستم بلد وهم جستجوی بلاست و با فاصله ژنتیکی قابل توجهی مورد تایید قرار گرفت. تبارشناسی در میان تاکسون های مورد مطالعه با روش های تحلیل محتمل ترین درخت (Maximum likelihood)، میانبرترین درخت (Maximum parsimony)و بیژین(Bysian)مورد مطالعه قرار گرفت. این اولین کار تبارشناسی مولکولی این گونه در ایران می باشد که تاییدی بر شناسایی ریختی این گونه محسوب می گردد.

Keywords

, سرخوی چشم درشت, سرخو ماهیان, COI سیتوکرو م اکسیداز 1, خلیج فارس و دریای عمان
برای دانلود از شناسه و رمز عبور پرتال پویا استفاده کنید.

@inproceedings{paperid:1084460,
author = {Zafarghasempour, Homa and Yazdani Moghaddam, Faezeh and اشکان اژدری},
title = {تبارشناسی ماهی سرخوی چشم درشتLutjanus lutjanus(Bloch, 1790) خلیج فارس و دریای مکران با استفاده از ژن سیتوکروم اکسیداز زیر واحد یک(Actinopetrygii:Lutjanidae)},
booktitle = {هشتمین کنفرانس ملی ماهی شناسی ایران},
year = {2020},
location = {IRAN},
keywords = {سرخوی چشم درشت، سرخو ماهیان، COI سیتوکرو م اکسیداز 1، خلیج فارس و دریای عمان},
}

[Download]

%0 Conference Proceedings
%T تبارشناسی ماهی سرخوی چشم درشتLutjanus lutjanus(Bloch, 1790) خلیج فارس و دریای مکران با استفاده از ژن سیتوکروم اکسیداز زیر واحد یک(Actinopetrygii:Lutjanidae)
%A Zafarghasempour, Homa
%A Yazdani Moghaddam, Faezeh
%A اشکان اژدری
%J هشتمین کنفرانس ملی ماهی شناسی ایران
%D 2020

[Download]