عنوان : ( وامداری عرفان اسلامی از تشیع یا بالعکس؟ )
نویسندگان: جهانگیر مسعودی , زهرا حسام محمدی ,چکیده
در مورد نسبت و رابطه میان عرفان اسلامی و دیدگاه تشیع همیشه این سوال مطرح بوده که کدامیک اصل و دیگری فرع محسوب میشود. این سوال زمینهای برای اکثر متشرقین و گروهی از منتقدان فراهم ساخت تا بدون توجه به مبادی تاریخی و مبانی هریک از ایندو دیدگاه، به اتهامی دامن زنند که هنوز هم نمونههایی از آن در میان متفکران اسلامی دیده میشود. این گروه معتقدند متفکران عارف مسلک شیعی، مطالب خاصی از عرفان اسلامی به عاریت گرفته و آنرا به نفع دیدگاه خود مصادره نمودهاند. این سرقت علمی در طول تاریخ برای اثبات و تحکیم دیدگاه شیعه مورد استفاده قرار گرفته، لذا تعابیر و اصطلاحات خاص عرفانی همچون: ولایت، قطب، وساطت در فیض از جمله عباراتی است که مورد استفاده متفکران شیعه قرار گرفته است. اما به اعتقاد ما و بر اساس اسناد تاریخی و شواهد قطعی میتوان اثبات نمود که قضیه کاملا واژگونه است و مفاهیمی از این دست از ابتدا و در قرون اولیه هجری در کلام امامان شیعه وجود داشته و سپس عرفا و متصوفان در مباحث و تعالیم خود در طول تاریخ از آن بهره بردهاند. این مقاله قصد دارد در بستر بررسی رابطه میان عرفان و تشیع، آن هم از منظر هانری کربن، به دفع شبهه مزبور و تأیید مدعای خود بپردازد.
کلمات کلیدی
, عرفان, تشیع, کربن, تصوف, قطب@article{paperid:1084617,
author = {مسعودی, جهانگیر and زهرا حسام محمدی},
title = {وامداری عرفان اسلامی از تشیع یا بالعکس؟},
journal = {پژوهشنامه عرفان},
year = {2021},
volume = {12},
number = {23},
month = {March},
issn = {۲۵۳۸-۵۱۳۵},
pages = {217--239},
numpages = {22},
keywords = {عرفان، تشیع، کربن، تصوف، قطب},
}
%0 Journal Article
%T وامداری عرفان اسلامی از تشیع یا بالعکس؟
%A مسعودی, جهانگیر
%A زهرا حسام محمدی
%J پژوهشنامه عرفان
%@ ۲۵۳۸-۵۱۳۵
%D 2021