عنوان : ( مقایسه اثربخشی درمان شناختی - رفتاری و روان نمایشگری براضطراب اجتماعی دانشجویان )
نویسندگان: مهدی بکائیان , مصطفی بلقان آبادی , سید محسن اصغری نکاح , زهرا باقرزاده گلمکانی ,
چکیده
مقدمه اضطراب اجتماعی از جمله شایعترین اختلالات اضطرابی است. درمانهای گوناگونی برای آن مطرح شده است. مطالعه حاضر با هدف مقایسه تاثیر مداخله شناختی - رفتاری گروهی و روان نمایشگری برکاهش علائم این اختلال انجام گرفته است. مواد و روشها روش پژوهش، نیمه تجربی، باگروه پیش آزمون پس آزمون باگروه کنترل میباشد. در این مطالعه 445 دانشجوی دانشکده علوم پزشکی نیشابور شرکت نمودند. ابتدا بوسیله پرسشنامه اضطراب اجتماعی کانور و سپس مصاحبه بالینی، 36 نفر از دانشجویانی که بیشترین اضطراب اجتماعی را داشتند انتخاب و سپس در سه گروه 12 نفره بطور تصادفی جایگزین شدند. برای یک گروه درمان شناختی - رفتاری گروهی و برای گروه دیگر تکنیکهای روان نمایشگری در 12 جلسه2 ساعته اجرا شد. برای گروه کنترل مداخله ای صورت نگرفت. در انتها اضطراب اجتماعی در هر سه گروه ارزیابی و نتایج با هم مقایسه گردید. یافته ها اغلب دانشجویان فاقد معیارهای اختلال اضطراب اجتماعی بوده (370نفر) و 15 نفر (4/%3) علائم شدید اختلال را نشان دادند. نتایج تحلیل کواریانس نشان داد بین میانگین نمرات پس آزمون گروههای مداخله و کنترل اختلاف معنیداری وجود دارد (25/37=F و 001/0 > p). همچنین بین میانگین نمرات پس آزمون گروههای مداخله اختلاف معنیداری وجود ندارد) 05/0(p>.