عنوان : ( بررسی ظرایف معناییِ نوع تعلیمی در بخشی از هفتپیکر بر پایۀ سبک شناسی لایه ای )
نویسندگان: غلامحسین مددی , ابراهیم استاجی , اعظم استاجی , علی تسنیمی ,چکیده
آثار ادبی متناسب با نوع ادبی، شاخصههایی مییابند. تنوع محتوایی در بعضی از آثار ممکن است زمینۀ آشفتگی و عدم تناسب زبان با شاخصههای نوع را فراهم آورد. هفتپیکر اثری است که تنوع محتوایی از ارزشهای آن نکاسته است. تناسب زبان با شاخصههای صوری و محتوایی در انواع ادبی و ظرایف پیوند هنری زبان و معنا در لایههای مختلف، از عوامل اعتلای این اثر است. از آنجا که اثرِ ادبی متشکل از لایههای درهمتنیدهای است، تحلیل متن هفتپیکر با رویکرد سبکشناسی لایهای، شیوهای کارآمد در کشف ظرایف هنری و ظرفیتهای زبانیِ بهکاررفته در هر لایه است. لایههای زبانی هفتپیکر متناسب با تغییر محتوا در هر بخش، شاخصههایی در لایههای زبان مییابد. نظامی فراخور محتوا که رنگ تعلیمی، غنایی و حماسی به خود میگیرد، با ایجاد تناسب میان شاخصههای زبان و محتوا، گزینش و نحوۀ کاربرد واحدهای زبانی، پیوند درونی لایههای زبان، تنش در عناصر زبان و ایجاد دلالتمندی، سبب حرکت زبان در راستای تقویت محتوا و تبلور نوع ادبی در آن بخش میشود. در بخشهای تعلیمی، بهرهمندی از شاخصههای صوری و محتواییِ این نوع، سبب استحکام زبان در این اثر شده است.
کلمات کلیدی
لایههای زبانی معنا تعلیمی هفتپیکر@article{paperid:1084760,
author = {غلامحسین مددی and ابراهیم استاجی and استاجی, اعظم and علی تسنیمی},
title = {بررسی ظرایف معناییِ نوع تعلیمی در بخشی از هفتپیکر بر پایۀ سبک شناسی لایه ای},
journal = {پژوهشنامه ادبیات تعلیمی},
year = {2020},
volume = {12},
number = {47},
month = {October},
issn = {2251-774x},
pages = {93--131},
numpages = {38},
keywords = {لایههای زبانی معنا تعلیمی هفتپیکر},
}
%0 Journal Article
%T بررسی ظرایف معناییِ نوع تعلیمی در بخشی از هفتپیکر بر پایۀ سبک شناسی لایه ای
%A غلامحسین مددی
%A ابراهیم استاجی
%A استاجی, اعظم
%A علی تسنیمی
%J پژوهشنامه ادبیات تعلیمی
%@ 2251-774x
%D 2020