پژوهشنامه ادبیات تعلیمی, دوره (12), شماره (47), سال (2020-10) , صفحات (93-131)

عنوان : ( بررسی ظرایف معناییِ نوع تعلیمی در بخشی از هفت‌پیکر بر پایۀ سبک‎ شناسی لایه‎ ای )

نویسندگان: غلامحسین مددی , ابراهیم استاجی , اعظم استاجی , علی تسنیمی ,
فایل: Full Text

استناددهی: BibTeX | EndNote

چکیده

آثار ادبی متناسب با نوع ادبی، شاخصه‌هایی می‌یابند. تنوع محتوایی در بعضی از آثار ممکن است زمینۀ آشفتگی و عدم تناسب زبان با شاخصه‌های نوع را فراهم آورد. هفت‌پیکر اثری است که تنوع محتوایی از ارزش‌های آن نکاسته است. تناسب زبان با شاخصه‌های صوری و محتوایی در انواع‌ ادبی و ظرایف پیوند هنری زبان و معنا در لایه‎های مختلف، از عوامل اعتلای این اثر است. از آنجا که اثرِ ادبی متشکل از لایه‌های درهم‌تنیده‎ای است، تحلیل متن هفت‎پیکر با رویکرد سبک‎شناسی لایه‎ای‎، شیوه‌ای کارآمد در کشف ظرایف هنری و ظرفیت‎های زبانیِ به‌کاررفته در هر لایه است. لایه‎های زبانی هفت‎پیکر متناسب با تغییر محتوا در هر بخش، شاخصه‎هایی در لایه‎های زبان می‎یابد. نظامی فراخور محتوا که رنگ تعلیمی، غنایی و حماسی به خود می‎گیرد، با ایجاد تناسب میان شاخصه‌های زبان و محتوا، گزینش و نحوۀ کاربرد واحدهای زبانی، پیوند درونی لایه‌های زبان، تنش در عناصر زبان و ایجاد دلالت‌مندی، سبب حرکت زبان در راستای تقویت محتوا و تبلور نوع ادبی در آن بخش می‎شود. در بخش‎های تعلیمی، بهره‎مندی از شاخصه‎های صوری و محتواییِ این نوع، سبب استحکام زبان در این اثر شده‎ است.

کلمات کلیدی

لایه‌های زبانی معنا تعلیمی هفت‌پیکر
برای دانلود از شناسه و رمز عبور پرتال پویا استفاده کنید.

@article{paperid:1084760,
author = {غلامحسین مددی and ابراهیم استاجی and استاجی, اعظم and علی تسنیمی},
title = {بررسی ظرایف معناییِ نوع تعلیمی در بخشی از هفت‌پیکر بر پایۀ سبک‎ شناسی لایه‎ ای},
journal = {پژوهشنامه ادبیات تعلیمی},
year = {2020},
volume = {12},
number = {47},
month = {October},
issn = {2251-774x},
pages = {93--131},
numpages = {38},
keywords = {لایه‌های زبانی معنا تعلیمی هفت‌پیکر},
}

[Download]

%0 Journal Article
%T بررسی ظرایف معناییِ نوع تعلیمی در بخشی از هفت‌پیکر بر پایۀ سبک‎ شناسی لایه‎ ای
%A غلامحسین مددی
%A ابراهیم استاجی
%A استاجی, اعظم
%A علی تسنیمی
%J پژوهشنامه ادبیات تعلیمی
%@ 2251-774x
%D 2020

[Download]