عنوان : ( بررسی رابطه تعامل والد-کودک با مهارتهای اجتماعی و مشکلات رفتاری با میانجیگری خود مهارگری بازداری در کودکان پیش دبستانی )
نویسندگان: مژگان معمارباشی اول , زهرا طبیبی , سیده رقیه نورانی جورجاده ,چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش میانجیگری خود مهارگری بازداری (بازداری و کنترل هیجانی) در رابطه بین تعامل والد-کودک با مهارتهای اجتماعی و مشکلات رفتاری در بین کودکان پیش دبستانی انجام شد. تعداد 260 کودک با روش نمونه گیری در دسترس از بین کودکان پیش دبستانی شهرستان کاشمر در سال 97-96 انتخاب شدند و مادرانشان به مقیاس رابطه والد و کودک (PCRS)، مقیاس درجه بندی مهارتهای اجتماعی گرشام و الیوت- فرم والدین ویژه کودکان پیش دبستانی(SSRS) و پرسشنامه درجه بندی رفتار کنشوری اجرایی پیش دبستان- فرم والدین (BRIEF-P) پاسخ دادند. طرح پژوهــش در ایــن مطالعــه از نــوع طــرح همبســتگی، از طریــق الگــویابــی معــادلات ســاختاری است و ارزیابــی الگــوی پیشــنهادی بــا اســتفاده از روش تحلیــل مســیر انجــام شــد. نتایــج از برازندگــی الگــو بــا داده هــا حمایــت کردنــد. یافته هــا نشــان داد کــه خودمهارگری بازداری، رابطــه تعامل والد-کودک با مهارتهای اجتماعی و مشکلات رفتاری را میانجی گــری می کند و تعامل والد با کودک هم به واسطه خود مهارگری بازداری و هم به طور مستقیم با مهارتهای اجتماعی و مشکلات رفتاری رابطه دارد.
کلمات کلیدی
تعامل والد کودک؛ خودمهارگری بازدارند؛ مهارتهای اجتماعی؛ مشکلات رفتاری@article{paperid:1084802,
author = {معمارباشی اول, مژگان and طبیبی, زهرا and نورانی جورجاده, سیده رقیه},
title = {بررسی رابطه تعامل والد-کودک با مهارتهای اجتماعی و مشکلات رفتاری با میانجیگری خود مهارگری بازداری در کودکان پیش دبستانی},
journal = {خانواده پژوهی},
year = {2020},
volume = {15},
number = {4},
month = {February},
issn = {1735-8442},
pages = {541--557},
numpages = {16},
keywords = {تعامل والد کودک؛ خودمهارگری بازدارند؛ مهارتهای اجتماعی؛ مشکلات رفتاری},
}
%0 Journal Article
%T بررسی رابطه تعامل والد-کودک با مهارتهای اجتماعی و مشکلات رفتاری با میانجیگری خود مهارگری بازداری در کودکان پیش دبستانی
%A معمارباشی اول, مژگان
%A طبیبی, زهرا
%A نورانی جورجاده, سیده رقیه
%J خانواده پژوهی
%@ 1735-8442
%D 2020