پژوهشهای زراعی ایران, سال (2021-5)

عنوان : ( بررسی اعتبار و امکان استفاده از داده های شبکه بندی شده AgMERRA برای مطالعات اقلیمی-کشاورزی در استان خراسان شمالی )

نویسندگان: معصومه فرهادی , محسن جهان , محمد بنایان اول ,
فایل: Full Text

استناددهی: BibTeX | EndNote

چکیده

بررسی تأثیر تغییر اقلیم بر تولیدات کشاورزی در بعد زمانی- مکانی، مطالعات هواشناسی کشاورزی، شبیه‌سازی عملکرد گیاهان زراعی و تولید سناریوهای اقلیمی، نیازمند مجموعه داده‌های هواشناسی دقیق و استاندارد است. این در حالی است که داده‌های مشاهداتی تاریخی در بسیاری از مناطق در دسترس نبوده و یا ناقص است؛ بنابراین، داده‌های شبکه بندی شده یا داده‌های آب و هوایی تولید شده به عنوان جایگزینی در این مناطق مورد استفاده قرار می‌گیرند. در پژوهش حاضر، امکان استفاده از مجموعه داده‌های AgMERRA برای پر کردن خلاء داده‌های تاریخی ناقص و گمشده در هفت ایستگاه هواشناسی سینوپتیک در استان خراسان شمالی در بازه زمانی 2010-1980 مورد بررسی قرار گرفت. نتایج واسنجی با استفاده از شاخص‌های ارزیابی کارایی مدل نظیر ضریب تبیین (R2)، شاخص توافق (d)، جذر میانگین مربعات خطا (RMSE)، جذر میانگین مربعات خطای نرمال شده (NRMSE)، میانگین خطای اریبی (MBE) نشان داد که در تمامی مناطق مورد مطالعه، داده‌های شبکه بندی شده AgMERRA برای تشعشع خورشیدی، دمای حداقل، دمای حداکثر، به استثنای بارندگی روزانه و رطوبت نسبی در دمای حداکثر، تطابق (92/0> d و 30%< NRMSE) و همبستگی خوبی (96/0 ≥ r ≥ 81/0) با داده‌های ایستگاهی در مناطق خشک، نیمه خشک، معتدل و سرد و کوهستانی استان خراسان شمالی دارد. اگرچه زمانی که داده‌های روزانه بارندگی به صورت داده‌های ماهانه تجمیع شدند، همبستگی بهتری حاصل شد. بطور کلی نتایج حاصل از این پژوهش نشان داد که می توان از سری داده‌های AgMERRA برای مطالعات اقلیمی، تجزیه و تحلیل، برنامه ریزی و مدیریت بخش کشاورزی در حوزه استان خراسان شمالی استفاده نمود.

کلمات کلیدی

, اعتبارسنجی, تغییرات زمانی-مکانی, داده‌های ایستگاهی, هواشناسی کشاورزی
برای دانلود از شناسه و رمز عبور پرتال پویا استفاده کنید.

@article{paperid:1084976,
author = {فرهادی, معصومه and جهان, محسن and بنایان اول, محمد},
title = {بررسی اعتبار و امکان استفاده از داده های شبکه بندی شده AgMERRA برای مطالعات اقلیمی-کشاورزی در استان خراسان شمالی},
journal = {پژوهشهای زراعی ایران},
year = {2021},
month = {May},
issn = {2008-1472},
keywords = {اعتبارسنجی، تغییرات زمانی-مکانی، داده‌های ایستگاهی، هواشناسی کشاورزی},
}

[Download]

%0 Journal Article
%T بررسی اعتبار و امکان استفاده از داده های شبکه بندی شده AgMERRA برای مطالعات اقلیمی-کشاورزی در استان خراسان شمالی
%A فرهادی, معصومه
%A جهان, محسن
%A بنایان اول, محمد
%J پژوهشهای زراعی ایران
%@ 2008-1472
%D 2021

[Download]