عنوان : ( ارائه مدل مفهومی توسعه گردشگری الکترونیک ایران با استفاده از دیمتل فازی )
نویسندگان: امیر محمد فکور ثقیه , نرگس حاجمندی ,
چکیده
پژوهش حاضر بر آن است مهم ترین عوامل در توسعه گردشگری الکترونیکی در صنعت گردشگری ایران را شناسایی نماید. بعد از جمع آوری و بررسی کلیه مطالعات پیشین مرتبط به موضوع، عوامل موثر برتوسعه گردشگری الکترونیک استخراج وسپس به وسیله تیم تصمیم خبرگان ارزیابی وتعدیل گردیدند. سپس با استفاده از تکنیک دیمتل فازی، مدل مفهومی پژوهش و همچنین روابط بین آنها شناسایی گردید. در نهایت از بین 24 عامل شناسایی شده 10 عامل به عنوان مهمترین عوامل شناسایی شدند که با محاسبه مقادیر، مهمترین معیارها بدین گونه است: بنرهای تبلیغاتی گردشگری، تورهای مجازی گردشگری، رزرو و فروش الکترونیکی، وب سایتهای گردشگری، امکان اطلاع رسانی مناسب تر، بانکهای اطلاعاتی گردشگری. همچنین بر اساس شاخص عوامل: بنرهای تبلیغاتی گردشگری، رزرو و فروش الکترونیکی، امکان اطلاع رسانی مناسب، بانکهای اطلاعاتی گردشگری، اعتمادالکترونیکی و تحریم و فشارهای اقتصادی به دلیل اینکه در نیمه مثبت نمودار عوامل علی قرار گرفته اند، جزء عواملی هستند که تأثیر بالایی بر سایر عوامل توسعه گردشگری دارند. معیارهای دیگر یعنی تورهای مجازی گردشگری، وب سایتهای گردشگری، آمادگی الکترونیکی ایرانیها در ارتباط با گسترش گردشگری مجازی و مجلات اینترنتی گردشگری در نیمه منفی نمودار واقع شده اند نشان از تاثیرپذیری بالای این عوامل دارد.
کلمات کلیدی
مدل مفهومی گردشگری الکترونیک روش دیمتل منطق فازی@article{paperid:1085064,
author = {فکور ثقیه, امیر محمد and نرگس حاجمندی},
title = {ارائه مدل مفهومی توسعه گردشگری الکترونیک ایران با استفاده از دیمتل فازی},
journal = {گردشگری و توسعه},
year = {2020},
volume = {2},
number = {9},
month = {August},
issn = {2423-5075},
pages = {15--31},
numpages = {16},
keywords = {مدل مفهومی گردشگری الکترونیک روش دیمتل منطق فازی},
}
%0 Journal Article
%T ارائه مدل مفهومی توسعه گردشگری الکترونیک ایران با استفاده از دیمتل فازی
%A فکور ثقیه, امیر محمد
%A نرگس حاجمندی
%J گردشگری و توسعه
%@ 2423-5075
%D 2020