عنوان : ( بررسی علم در نهجالبلاغه از منظر تقابل و هممعنایی واژگانی )
نویسندگان: معصومه رضائی منش , مرضیه آباد , عباس طالب زاده شوشتری ,بر اساس تصمیم نویسنده مقاله دسترسی به متن کامل برای اعضای غیر دانشگاه ممکن نیست
چکیده
یکی از راههای دست یافتن به معنا و مقصود اصلی گویندۀ متن، تحلیل معنایی واژگان آن از نگاه معناشناختی است. به کمک آن میتوان رابطهای قابل استناد میان زبان، تجربیات بیرونی، اندیشهها و تجارب اجتماعی برقرار نمود. فهم درست معنای یک واژه نیازمند استفاده از روشهای گوناگون معناشناسی است تا از طریق آنها به توصیف دقیق معنای آن واژه دست یافت. در نظام تصوری نهجالبلاغه، علم به عنوان یکی از واژههای کلیدی به کار رفته که متناسب با آن واژههای دیگری مطرح شدهاند. پژوهش حاضر با رویکرد روابط معنایی به بررسی معنای علمدر نهجالبلاغه، از منظر روابط تقابل و هممعنایی پرداخته است تا درک درست و عمیقتری از مفهوم این واژه به دست آورد. حاصل این تحقیق نشان میدهد حضرت (ع) واژگان «جهل»، «ظنّ»، «هوی» و... را در رابطۀ تقابل معنایی بـا علـم، و واژههای «تدبّر»، «تفکّر»، «تعقّل»، «حکمت»، «معرفت»، «بصیرت» و... را در رابطۀ هممعنایی با علم در مـتن نهجالبلاغه به عنوان واژة جایگزین آن به کار برده و معنای علم را از آنها استخراج نموده که علاوه بر داشتن تاثیر فراوان بر زیباییآفرینی در تبیین مفاهیم و آشکارتر نمودن بعضی معانی، موجب توسعۀ دستگاه معناشناختی آن عصر نیز گردیده که برخاسته از فصاحت و بلاغت این متون میباشد. بررسی چگونگی جایگزینی این واژگان بهجای علم بیانگر گستردگی دایرۀ معنایی علم در نهجالبلاغه است که در یکسوی آن صاحبان و دارندگان علم قرار دارند و با درک و شناخت درست به یقین و اطمینان قلبی میرسند و با هدایت و راهنمایی در مسیر حق قرار میگیرند. در سوی دیگر افرادی هستند که نسبت به حق و حقیقت شناختی ندارند و با ظن، تردید و جهالت سرگردان و گمراه میشوند. نقطۀ تمایز این دو گروه از انسانها به معنای معرفتیای که از علم فهمیده میشود، بستگی دارد.
کلمات کلیدی
, نهج البلاغه, علم, معناشناسی , تقابل, هم وازگانی@article{paperid:1085141,
author = {رضائی منش, معصومه and آباد, مرضیه and طالب زاده شوشتری, عباس},
title = {بررسی علم در نهجالبلاغه از منظر تقابل و هممعنایی واژگانی},
journal = {ادب عربی},
year = {2021},
volume = {13},
number = {1},
month = {May},
issn = {2251-9238},
pages = {25--46},
numpages = {21},
keywords = {نهج البلاغه-علم-معناشناسی -تقابل-هم وازگانی},
}
%0 Journal Article
%T بررسی علم در نهجالبلاغه از منظر تقابل و هممعنایی واژگانی
%A رضائی منش, معصومه
%A آباد, مرضیه
%A طالب زاده شوشتری, عباس
%J ادب عربی
%@ 2251-9238
%D 2021