عنوان : ( ابعاد و الزامات حرفه ای شدن مدیران مدارس (مورد مطالعه: دبیرستانهای دخترانه شهر مشهد) )
نویسندگان: رقیه رحیمی , داود قرونه ء , محمدرضا آهنچیان ,چکیده
هدف پژوهش حاضر مطالعة ابعاد و الزامات حرفهایشدن مدیران مدارس بوده است که در دبیرستانهای دخترانة شهر مشهد انجام گرفته است. رویکرد پژوهش کیفی بوده و به روش مطالعة موردی انجام گرفت. به منظور گردآوری دادههای مورد نیاز از مصاحبة نیمهساختاریافته و تحلیل اسناد بهره گرفته شد. مطلعان اصلی را مدیران نمونه، معاونان و معلمان منتخب تشکیل دادند و اسناد مورد بررسی شامل شیوهنامة انتخاب و انتصاب مدیران مدارس، سند تحول بنیادین آموزشی و پرورش و برنامة درسی ملی بوده است. روش نمونهگیری گلولهبرفی بود که اشباع نظری دادهها با 25 مورد مصاحبه حاصل شد. دادهها در دو مرحلة کدگذاری باز و محوری تحلیل شد. نتایج پژوهش نشان داد مهمترین ابعاد حرفهایشدن مدیران مدارس عبارتاند از ویژگیهای روانشناختی مدیران، ویژگیهای اخلاقی مدیران، شایستگیهای فنی مدیران، شایستگیهای مدیریتی، و مهارت در مدیریت محیط مدرسه. همچنین، اصلیترین الزامات برای حرفهایشدن مدیران مدارس عبارتاند از شایستهسالاری در انتخاب مدیران، بازتعریف وظایف و مسئولیتهای مدیران مدارس، آموزشهای ویژه برای بهبود اثربخشی مدیریت، و حرفهای و علمی کردن فرایند انتخاب مدیران مدارس. به منظور اطمینان از اعتبار پژوهش، نتایج تحلیلهای انجامگرفته به تأیید متخصصان و نیز خود مصاحبهشوندگان رسید و همچنین فرایند پژوهش به منظور انتقالپذیری نتایج مورد مستندسازی قرار گرفت.
کلمات کلیدی
, حرفهایشدن مدیران, حرفهایشدن, مدیران مدارس@article{paperid:1085173,
author = {رحیمی, رقیه and قرونه ء, داود and آهنچیان, محمدرضا},
title = {ابعاد و الزامات حرفه ای شدن مدیران مدارس (مورد مطالعه: دبیرستانهای دخترانه شهر مشهد)},
journal = {مطالعات آموزشی و آموزشگاهی },
year = {2021},
volume = {10},
number = {1},
month = {June},
issn = {2423-494X},
pages = {138--162},
numpages = {24},
keywords = {حرفهایشدن مدیران، حرفهایشدن، مدیران مدارس},
}
%0 Journal Article
%T ابعاد و الزامات حرفه ای شدن مدیران مدارس (مورد مطالعه: دبیرستانهای دخترانه شهر مشهد)
%A رحیمی, رقیه
%A قرونه ء, داود
%A آهنچیان, محمدرضا
%J مطالعات آموزشی و آموزشگاهی
%@ 2423-494X
%D 2021