عنوان : ( اشتغال پذیری در رشته علوم تربیتی از طریق سازوکار کارآفرینی آموزشی )
نویسندگان: داود قرونه ء ,بر اساس تصمیم نویسنده مقاله دسترسی به متن کامل برای اعضای غیر دانشگاه ممکن نیست
چکیده
در حال حاضر، یکی از مهمترین چالشهای پیشروی آموزش عالی کشور مسئله بیکاری دانشآموختگان دانشگاهی است. این مسئله کم و بیش گریبانگیر همه رشتههای دانشگاهی و از جمله رشتههای زیرمجموعه علوم تربیتی است. در سالهای اخیر، رویکردی برای مواجهه با این چالش عمده معرفی شده است و آن کارآفرینی آموزشی است. کارآفرینی روشی نوینی برای سازندگی، ایجاد کسبوکار، خلاقیت، نوآوری و توسعه پایدار ملی است که توجه ویژه دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی را به خود معطوف داشته است (لطفاللهزاده و عاقلی، 1393). تجارب کشورهای مختلف نشان میدهد که این الگو میتواند در حوزههای مختلف علوم از جمله علوم رفتاری و علوم تربیتی تأثیرات مثبتی بر توسعه علمی و اقتصادی داشته باشد (هس ، 2006). کارآفرینی آموزشی رویکردی نوین در حوزه فعالیتهای آموزشی است که میتواند یک ارزش افزوده قابل توجه برای نظام آموزشی فراهم نماید. امروزه که فعالیتهای آموزشی به سمت و سوی خودکارفرمایی و خود اشتغالی پیش میرود، کارآفرینی آموزشی و کارآفرینان آموزشی نقش کلیدی در روند توسعه و پیشرفت اقتصاد آموزش ایفا میکنند. همچنین، کارآفرینی آموزشی با ایجاد فرصتهای شغلی آموزشی و تولید ثروت و بهبود شرایط اقتصادی پیشزمینهای اساسی برای ارتقای سطح آموزشی و تربیتی جامعه فراهم میآورد.
کلمات کلیدی
, اشتغال پذیری, کارآفرینی آموزشی, علوم تربیتی@inproceedings{paperid:1085265,
author = {قرونه ء, داود},
title = {اشتغال پذیری در رشته علوم تربیتی از طریق سازوکار کارآفرینی آموزشی},
booktitle = {اولین همایش ملی برنامه درسی و اشتغال},
year = {2020},
location = {مشهد, ايران},
keywords = {اشتغال پذیری، کارآفرینی آموزشی، علوم تربیتی},
}
%0 Conference Proceedings
%T اشتغال پذیری در رشته علوم تربیتی از طریق سازوکار کارآفرینی آموزشی
%A قرونه ء, داود
%J اولین همایش ملی برنامه درسی و اشتغال
%D 2020