عنوان : ( فعالیت ها و ادراکات اعضای هیئت علمی در اجرای درس پژوهی به منظور بهبود کیفیت تدریس پژوهش )
نویسندگان: محدثه حاجیان , مرتضی کرمی , مقصود امین خندقی ,چکیده
کیفیت تدریس از موضوعات مهم آموزش عالی است و درس پژوهی فعالیتی موثر برای بهبود کیفیت تدریس است. بنابراین هدف پژوهش حاضر بررسی فعالیت ها و ادراکات اعضای هیئت علمی در اجرای درس پژوهی به منظور بهبود کیفیت تدریس پژوهش بود. این پژوهش با رویکرد کیفی و روش پدیدارشناسی توصیفی انجام گرفت. جامعه پژوهش کلیه اعضای هیئت-علمی دانشکده های ادبیات و علوم انسانی، تربیت بدنی و علوم ورزش، علوم اداری و اقتصاد، علوم تربیتی و روان شناسی دانشگاه فردوسی مشهد که روش تحقیق را در مقطع کارشناسی ارشد تدریس می کنند؛ بودند. سیزده نفر از آن ها که به صورت هدفمند و مبتنی بر ملاک انتخاب شدند؛ نمونه ی پژوهش را تشکیل دادند.. ابزار گردآوری اطلاعات، مصاحبه نیمه ساختاریافته بود. برای تحلیل اطلاعات از تحلیل تفسیری استفاده شد. جهت کسب اعتبار پژوهش از روش های توصیف غنی و انتخاب هدفمند افراد، یادداشت های تاملی، کفایت اجماعی و کدگذاری ثانوی استفاده گردید. یافته های پژوهش نشان می دهد بین وضع موجود و وضع مطلوب کیفیت تدریس تفاوت های قابل توجهی وجود دارد. اعضای هیئت علمی قبل از تدریس راه های بهبود کیفیت تدریس را شناسایی و سپس در کلاس اجرا می کنند. آن ها معتقدند برای بهبود کیفیت تدریس؛ اشتراک دانش بین اعضای هیئت علمی و برقراری الزاماتی در درس روش تحقیق ضروری است که در نهایت درس پژوهی به عنوان راهی برای اشتراک دانش بین اعضای هیئت علمی معرفی شد.
کلمات کلیدی
, درس پژوهی, تدریس دانشگاهی, سازماندهی درس, کیفیت تدریس, تدریس پژوهش@article{paperid:1085289,
author = {حاجیان, محدثه and کرمی, مرتضی and امین خندقی, مقصود},
title = {فعالیت ها و ادراکات اعضای هیئت علمی در اجرای درس پژوهی به منظور بهبود کیفیت تدریس پژوهش},
journal = {تدریس پژوهی},
year = {2021},
volume = {8},
number = {4},
month = {March},
issn = {2476-5686},
pages = {184--204},
numpages = {20},
keywords = {درس پژوهی، تدریس دانشگاهی، سازماندهی درس، کیفیت تدریس، تدریس پژوهش},
}
%0 Journal Article
%T فعالیت ها و ادراکات اعضای هیئت علمی در اجرای درس پژوهی به منظور بهبود کیفیت تدریس پژوهش
%A حاجیان, محدثه
%A کرمی, مرتضی
%A امین خندقی, مقصود
%J تدریس پژوهی
%@ 2476-5686
%D 2021