مطالعات اجتماعی گردشگری, دوره (9), شماره (17), سال (2021-6) , صفحات (1-28)

عنوان : ( تحلیل عامل های تأثیرگذار بر شکل‌گیری برند گردشگری روستایی شهرستان کرمان )

نویسندگان: علی اکبر عنابستانی , مرضیه پورجوپاری , علی خدادادی ,

بر اساس تصمیم نویسنده مقاله دسترسی به متن کامل برای اعضای غیر دانشگاه ممکن نیست

استناددهی: BibTeX | EndNote

چکیده

امروزه صنعت گردشگری به‌عنوان یکی از مهم‌ترین و متنوع‌ترین صنایع درآمدزا در دنیا مطرح است. دراین‌بین اصلی ترین عاملی که گردشگران بر اساس آن اقدام به تعیین مقصد گردشگری می کنند تصویر ذهنی آنان از مکان‌های موردنظر است. بنابراین، مشکل اساسی نبود تصویر مناسب از این مسئله می باشد. بطوریکه تصویر نامناسب منجر به محدود شدن سفر به این مناطق شده است. ازاین‌رو لزوم توجه به شکل گیری برند گردشگری اهمیت چشمگیری دارد. شهرستان کرمان در بین دیگر شهرستان‌های استان کرمان ازلحاظ زیرساخت ها، امکانات و خدمات گردشگری در سطح پائینی قرار دارد. بنابراین هدف از انجام این پژوهش، بررسی عوامل مؤثر(محیطی، اجتماعی و اقتصادی) بر شکل‌گیری برند گردشگری در مناطق روستایی شهرستان کرمان است. برای جمع‌آوری اطلاعات از مطالعات اسنادی و در تحلیل تجربی از ابزار میدانی پرسشنامه استفاده گردید. بدین منظور عامل های اصلی و فرعی در چارچوب دو پرسشنامه مخصوص جامعه میزبان به تعداد52 نفر و دیگری پرسشنامه مقایسات زوجی مختص خبرگان به تعداد 24 نفر تنظیم گردید. برای وزن دهی به عامل های اصلی و رتبه بندی روستاهای موردمطالعه از مدل‌های FAHP و MABAC استفاده شد. یافته های تحقیق حاکی از آن است که متأسفانه در حوزه برندسازی گردشگری به عامل های اقتصادی و اجتماعی توجه کافی نشده است. به‌نحوی‌که در محاسبات انجام‌شده عامل محیطی با ضریب 676/0 دارای بالاترین وزن و عامل های اقتصادی و اجتماعی به ترتیب با ضریب 213/0 و 111/0 دارای کمترین وزن بوده اند. بنابراین مناطق روستایی این شهرستان در این زمینه ها با ضعف اساسی روبرو هستند،که با لحاظ نمودن یافته های این پژوهش، از طریق: تهیه برنامه های رادیوئی و تلویزیونی، معرفی انواع فعالیت ها و نوع جاذبه های تفرجی، جذب سرمایه گذاری خصوصی با اولویت دادن به ساکنان محلی، فراهم آوردن زیرساخت ها و مشارکت شوراها و سازمان‌های محلی برای تقویت و توسعه مکان های گردشگری می توان به برطرف ساختن نقاط ضعف و تقویت نقاط قوت متناسب با برند گردشگری پرداخت.

کلمات کلیدی

, برند گردشگری, گردشگری روستایی, مدل‌هایFAHP وMABAC, شهرستان کرمان.
برای دانلود از شناسه و رمز عبور پرتال پویا استفاده کنید.

@article{paperid:1085404,
author = {عنابستانی, علی اکبر and مرضیه پورجوپاری and علی خدادادی},
title = {تحلیل عامل های تأثیرگذار بر شکل‌گیری برند گردشگری روستایی شهرستان کرمان},
journal = {مطالعات اجتماعی گردشگری},
year = {2021},
volume = {9},
number = {17},
month = {June},
issn = {2382-9664},
pages = {1--28},
numpages = {27},
keywords = {برند گردشگری،گردشگری روستایی، مدل‌هایFAHP وMABAC، شهرستان کرمان.},
}

[Download]

%0 Journal Article
%T تحلیل عامل های تأثیرگذار بر شکل‌گیری برند گردشگری روستایی شهرستان کرمان
%A عنابستانی, علی اکبر
%A مرضیه پورجوپاری
%A علی خدادادی
%J مطالعات اجتماعی گردشگری
%@ 2382-9664
%D 2021

[Download]