عنوان : ( بهبود عملکرد آیرودینامیکی بال نامحدود لبه سینوسی با بهرهمندی از المانهای زبری در زوایای پیش از واماندگی )
نویسندگان: حسین جباری , محمدحسن جوارشکیان , علی اسماعیلی ,چکیده
در تحقیق حاضر که بر پایه شبیهسازی عددی انجامگرفته است، سعی شده تا با بهرهمندی از نوارهای استاتیک زبری، گامی مثبت در جهت بهبود عملکرد آیرودینامیکی بال نامحدود لبه سینوسی در شرایط بحرانی پیش از واماندگی، برداشته شود. در این مطالعه، معادلات ناویر-استوکس با مدل آشفتگی ترکیبی IDDES برای شبیهسازی آشفتگی جریان بر روی یک بال لبه سینوسی با آرایش متفاوت زبری استفادهشده است. در همین راستا در تحقیق پیشرو، سعی بر کنترل جریان به کمک روشی غیر-فعال توسط المانهای زبری در دستور کار بوده است. بهمنظور دست یافتن به این مهم، عدد رینولدز و زاویه حمله را به ترتیب در مقادیر 1/4×105 و 16 درجه تنظیم کرده و با بهرهگیری از المانهای استاتیک زبری در ابعاد و آرایش متفاوت سعی بر ایجاد تغییراتی مثبت در نحوی توزیع جریان بر روی بالوارهها با لبه حمله سینوسی بوده است و به عبارتی دست یافتن به بهبود عملکرد آیرودینامیکی از جمله اهداف این تحقیق میباشد. شایانذکر است که پس از تلاشهای صورت گرفته آرایش زبری مناسب که توانایی کنترل جریان را داشته باشد، یافت شد؛ چراکه تا حد قابل قبولی از حجم و ابعاد پدیده ناخوشایند حباب، کاست. این مهم با بهبود حدود 7 / 22 درصد ی نرخ تغییرات ضریب برآ به پسا در نمونه اصلاحشده نسبت به حالت پایه، محقق شد.
کلمات کلیدی
, کنترل جریان, لبه سینوسی- زبری-رینولدز پایین- توزیع جریان- برهمکنش گردابهایی@inproceedings{paperid:1085548,
author = {جباری, حسین and جوارشکیان, محمدحسن and اسماعیلی, علی},
title = {بهبود عملکرد آیرودینامیکی بال نامحدود لبه سینوسی با بهرهمندی از المانهای زبری در زوایای پیش از واماندگی},
booktitle = {نوزدهمین کنفراس بین المللی هوافضای ایران},
year = {2021},
location = {تهران, ايران},
keywords = {کنترل جریان، لبه سینوسی- زبری-رینولدز پایین- توزیع جریان- برهمکنش گردابهایی},
}
%0 Conference Proceedings
%T بهبود عملکرد آیرودینامیکی بال نامحدود لبه سینوسی با بهرهمندی از المانهای زبری در زوایای پیش از واماندگی
%A جباری, حسین
%A جوارشکیان, محمدحسن
%A اسماعیلی, علی
%J نوزدهمین کنفراس بین المللی هوافضای ایران
%D 2021