دانشنامه ایرانی برنامه درسی, دوره (16), شماره (5), سال (2021-3) , صفحات (1-18)

عنوان : ( دانشنامه تربیت جنسی )

نویسندگان: محمود سعیدی رضوانی ,
فایل: Full Text

استناددهی: BibTeX | EndNote

چکیده

متخصصان و دست‎اندرکاران و پدر و مادران در مسئله تربیت، با موجودی مواجه هستند، که پیچیده‎ترین و بلندمرتبه‎ترین خلقت پروردگار است. چراکه موضوع تربیت، یعنی انسان، دارای ساحت‎های وجودی متنوعی است که در کمالِ یکپارچگی و هماهنگی، این زیباترین را به چشم می‎کشاند. این ساحت‎های وجودی و گاه عملکردی، مبحثی با عنوان ابعاد تعلیم‎وتربیت را پدید آورده است: ابعاد «جسمی، عقلانی، عاطفی»؛ یا ابعاد «ذهنی، جسمی، روحی و نفسانی»؛ یا وجوه «اعتقادی اخلاقی و عملی» و در سند تحول آموزش‎وپرورش ساحت‎های اعتقادی، عبادی واخلاقی، اجتماعی-سیاسی، علمی و فناوری، اقتصادی و حرفه‎ای، زیبایی‎شناختی و هنری، زیستی و بدنی. موارد یادشده، اگرچه به‌ظاهر به‎عنوان ابعاد یا ساحت‎ها یا قلمروهای تربیت نام‎گذاری شده‌اند؛ اما درواقع حکایت از تعریفِ انسان‎ها از ابعاد وجودی خودشان که موهوبِ خدای متعال است دارند. در این میان، وجود دو قوۀ شهوت و غضب در انسان‎ها به دلایل زیر، ابعادی از انسان را تصویر می‌کند که نیاز به تأمل بیشتری در مقوله‎بندیِ ابعاد انسان (تربیت) و ورود بسیار جدی‎تر و پرداخت به این دو قوه را در اسناد بالادستی تکلیف می‎نماید. قوۀ غضب به‎عنوان یک ودیعۀ الهی در انسان‎ها، در دفاع از دین، وطن، ناموس و مال، به‎شدت گره‎گشا است و غریزۀ جنسی اساساً از عوامل کاملاً اصلی بقایِ نسل انسان! و نیز ابزار بسیار مؤثری -و بلکه اساسی‎ترین آن‎ها- برای ایجاد نشاط در زندگی است. در کنار این ضرورت‎های کاملاً بدیهی برای بشریت، شواهد تاریخی و روزانه بشریت نشان می‎دهد، این دو قوه، به‏دلیل قدرتمندی فوق‎العاده، زمانی ‎که از مسیر عقل و فطرت خدادادی، خارج شده‎اند، موجبِ بزرگترین مسائل شده‎اند. با لحاظِ آنچه بیان شد، وجودِ میل جنسی در انسان، یک ودیعه الهی است؛ اما لازم است آدمیان، تربیت جنسی شوند؛ یعنی«نحوه مواجهه صحیح با این میل را بیاموزند».

کلمات کلیدی

, تربیت جنسی, دانشنامه