اولین همایش ملی چالش ها و راهکارهای توسعه و توسعه پایدار در استان مازندران , 2021-05-19

عنوان : ( مناطق تحت حفاظت شهری: تلفیق رویکردهای حفاظت و توسعه پایدار شهری )

نویسندگان: امیرعلی برومند , آزاده کریمی ,

بر اساس تصمیم نویسنده مقاله دسترسی به متن کامل برای اعضای غیر دانشگاه ممکن نیست

استناددهی: BibTeX | EndNote

چکیده

با توجه به روند رو به رشد جمعیت شهرنشین در سراسر جهان و چالش‌های عدیده در بخش‌های طبیعی، نیمه طبیعی و انسان ساخت اکوسیستم‌های شهری، در این مقاله بر لزوم حفاظت و حراست از تکه‌های باقی‌مانده از گستره طبیعت درون شهرها تاکید شده است. در این جستار از روش تحلیل اسنادی برای تقویت گفتمان‎سازی با هدف آغازی بر لزوم حفاظت جدی‌تر از طبیعت شهرها در ادبیات پژوهشی به زبان فارسی استفاده شد. برای دستیابی به این هدف، مهم‌ترین اقدامات و برنامه‌ها از جمله کاربست ایده احداث و تقویت \\\\\\\\\\\\\\\"مناطق تحت حفاظت شهری\\\\\\\\\\\\\\\" و در حمایت از رویکرد حفاظت سیستماتیک از طبیعت شهری و چرایی لزوم توجه به ایده مناطق تحت حفاظت شهری و چگونگی پیاده‌سازی آن در جهت دستیابی به توسعه پایدار بحث شد یافته‌های این پژوهش نشان داد با احداث و تقویت مناطق تحت حفاظت شهری امکان حفظ، احیاء و توسعه زمین‌های بوم‌شناختی در سطح شهر، حاشیه شهر و اراضی بکر دور از شهر تقویت و اتصالات زیستی بین طبیعت درون، حاشیه و برون آن شناخته و تقویت می‌شود. حفاظت از تنوع‌زیستی شهری و اکوسیستم‌های ویژه طبیعی نظیر جنگل‌ها و تالاب‌های شهری در دستور کار قرار می‌گیرند و این مناطق به عنوان موزاییک و جای پای حیات‌وحش در ماتریس‌های بزرگتر فراجمعیت‌های حیات وحش عمل می‌کنند و فرصتی برای تجربه طبیعت، آموزش محیط‌زیست و به فعلیت رساندن تنگاتنگ‌ترین بستر مشارکت برای حفاظت و احیاء طبیعت را فراهم ‌می‌آورند.

کلمات کلیدی

, حفاظت از محیط‌زیست, محیط‌زیست شهری, منطقه تحت حفاظت, استراتژی‌های نوین حفاظت از طبیعت, طبیعت در شهر, توسعه پایدار شهری شهری, مناطق تحت حفاظت شهری.
برای دانلود از شناسه و رمز عبور پرتال پویا استفاده کنید.

@inproceedings{paperid:1085654,
author = {برومند, امیرعلی and کریمی, آزاده},
title = {مناطق تحت حفاظت شهری: تلفیق رویکردهای حفاظت و توسعه پایدار شهری},
booktitle = {اولین همایش ملی چالش ها و راهکارهای توسعه و توسعه پایدار در استان مازندران},
year = {2021},
location = {ايران},
keywords = {حفاظت از محیط‌زیست، محیط‌زیست شهری، منطقه تحت حفاظت، استراتژی‌های نوین حفاظت از طبیعت، طبیعت در شهر، توسعه پایدار شهری شهری، مناطق تحت حفاظت شهری.},
}

[Download]

%0 Conference Proceedings
%T مناطق تحت حفاظت شهری: تلفیق رویکردهای حفاظت و توسعه پایدار شهری
%A برومند, امیرعلی
%A کریمی, آزاده
%J اولین همایش ملی چالش ها و راهکارهای توسعه و توسعه پایدار در استان مازندران
%D 2021

[Download]