جغرافیا و توسعه ناحیه ای, سال (2021-4)

عنوان : ( بررسی و تحلیل رابطه توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات و تغییر هویت اجتماعی در نواحی روستایی (منطقه مورد مطالعه: دهستان شاندیز از توابع شهرستان بینالود) )

نویسندگان: طاهره صادقلو , هما باتقوی سرابی , خدیجه بوزرجمهری , محسن نوغانی دخت بهمنی ,

بر اساس تصمیم نویسنده مقاله دسترسی به متن کامل برای اعضای غیر دانشگاه ممکن نیست

استناددهی: BibTeX | EndNote

چکیده

هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی اثر فناوری اطلاعات و ارتباطات بر تغییر 3 بعد فضایی-مکانی، اجتماعی-فرهنگی و اقتصادی هویت اجتماعی در 12 روستای دهستان شاندیز انجام شده است. روش: تحقیق حاضر به لحاظ هدف، کاربردی-توسعه‌ای و از نظر روش انجام تحقیق، توصیفی- تحلیلی می‌باشد. واحد تحلیل خانوار روستا بوده و جامعه آماری شامل سرپرستان خانوار در روستا-های مورد مطالعه با حجم 281 خانوار می‌باشد. جهت تجزیه و تحلیل داده‌های حاصل از تکمیل پرسشنامه از طریق نرم افزار(Excel) و (SPSS) از آزمون همبستگی اسپیرمن، یومن ویتنی، رگرسیون و تحلیل مسیر و جهت نمایش توزیع فضایی روستاهای مورد بررسی روی نقشه از نرم افراز (GIS) استفاده شده است. یافته‌ها: بیانگر این است که میزان استفاده از فناوری‌های اطلاعاتی و ارتباطی کمتر از حد متوسط است. به طوری که در بعد اجتماعی- فرهنگی برای زنان با میانگین08/3 و مردان با میانگین93/2 ؛ در بعد مکانی – فضایی برای مردان با میانگین 06/3 و برای زنان با میانگین05/3 و در بعد اقتصادی میانگین رتبه ای برای مردان 6/134 و برای زنان 4/147 را نشان می‌دهد. از بین شاخص‌های چهارگانه تلویزیون با میزان 384/0دارای بیشترین و شاخص اینترنت با میزان(118/0) کمترین تاثیر در تغییرهویت روستاییان را داشته است. نتایج: با توجه به نتیجة به‌دست‌آمده می‌توان اظهار کرد که فناوری اطلاعات و ارتباطات توانسته است تغییراتی را در هویت اجتماعی نواحی روستایی به وجود آورد.

کلمات کلیدی

توسعه روستایی فناوری اطلاعات و ارتباطات هویت اجتماعی دهستان شاندیز
برای دانلود از شناسه و رمز عبور پرتال پویا استفاده کنید.

@article{paperid:1085672,
author = {صادقلو, طاهره and باتقوی سرابی, هما and بوزرجمهری, خدیجه and نوغانی دخت بهمنی, محسن},
title = {بررسی و تحلیل رابطه توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات و تغییر هویت اجتماعی در نواحی روستایی (منطقه مورد مطالعه: دهستان شاندیز از توابع شهرستان بینالود)},
journal = {جغرافیا و توسعه ناحیه ای},
year = {2021},
month = {April},
issn = {2383-2487},
keywords = {توسعه روستایی فناوری اطلاعات و ارتباطات هویت اجتماعی دهستان شاندیز},
}

[Download]

%0 Journal Article
%T بررسی و تحلیل رابطه توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات و تغییر هویت اجتماعی در نواحی روستایی (منطقه مورد مطالعه: دهستان شاندیز از توابع شهرستان بینالود)
%A صادقلو, طاهره
%A باتقوی سرابی, هما
%A بوزرجمهری, خدیجه
%A نوغانی دخت بهمنی, محسن
%J جغرافیا و توسعه ناحیه ای
%@ 2383-2487
%D 2021

[Download]