اولین همایش بین المللی و هشتمین همایش ملی مرتعداری ایران , 2021-07-14

عنوان : ( ارزشگذاری اقتصادی خدمات مرتع با استفاده از فاکتور تولید علوفه و گیاهان دارویی (مطالعه موردی: مرتع نوبهار شهرستان بجستان، استان خراسان رضوی) )

نویسندگان: رخساره خشتابه , حمیدرضا عسگری , مرتضی اکبری ,
فایل: Full Text

استناددهی: BibTeX | EndNote

چکیده

مراتع حیاتی‌ترین بستر توسعه پایدار محیط زیست و پدیده‌های اکولوژیک محسوب می‌شوند که ارزش‌گذاری خدمات و کارکردهای آن گامی موثر در جهت جلوگیری از تخریب آن است. هدف اصلی این تحقیق شناسایی و ارزش‌گذاری اقتصادی کالاها و خدمات اکوسیستم مرتعی با تأکید بر تولید علوفه و گیاهان دارویی در مراتع نوبهار شهرستان بجستان در جنوب استان خراسان رضوی بوده است که میتواند در تعیین ارزش اقتصادی مرتع و سهم فرآورده‌های اصلی و فرعی در آن، مدیران را در بهبود برنامه‌ریزی و مدیریّت بهینه مراتع هدایت و یاری نماید. جهت انجام این تحقیق از دادههای مربوط به ظرفیت چرایی در مرتع منتخب به تفکیک درصد تاج پوشش استفاده شد. با توجه به ناهمگنی علوفههای مرتعی، از نظر اقتصادی، و نبود بازار سازمان یافته جهت مبادله، از قیمت معادل و بهره‌گیری از رهیافت ارزش‌گذاری غیرمستقیم هزینه جایگزین استفاده شد. برای کارکردهای گیاهان دارویی از روش قیمت‌گذاری بازاری استفاده شد. نتایج نشان داد میزان علوفه قابل بهرهبرداری در کل استان خراسان رضوی برابر با 7/0 میلیون تن در سال به دست آمد. همچنین ارزش اقتصادی علوفه در مرتع نوبهار به عنوان مرتع کم تراکم با توجه به تعیین قیمت هر کیلوگرم علوفه قابل استفاده تولیدی 12/863224 میلیارد ریال در سال برآورد شد که علاوه برآن، ارزش کل تولید گیاهان دارویی 26/259977 میلیون ریال بدست آمد که با توجه به میانگین طول دوره بهره برداری گیاهان دارویی (5 سال) حداقل ارزش سالانه تولید گیاهان دارویی در مراتع استان 46/51995 میلیون ریال برآورد شد. نتایج پژوهش نشان داد که مراتع منطقه از نظر کارکرد تولید علوفه متوسط ارزشی 6987515 میلیون ریال در هر هکتار در سال دارند. کارکرد تولید علوفه بیشترین درصد ارزش اقتصادی کل را به خود اختصاص داده است.

کلمات کلیدی

مرتع؛ ارزشگذاری اقتصادی؛ خدمات اکوسیستم؛ تخریب سرزمین
برای دانلود از شناسه و رمز عبور پرتال پویا استفاده کنید.

@inproceedings{paperid:1085716,
author = {رخساره خشتابه and حمیدرضا عسگری and اکبری, مرتضی},
title = {ارزشگذاری اقتصادی خدمات مرتع با استفاده از فاکتور تولید علوفه و گیاهان دارویی (مطالعه موردی: مرتع نوبهار شهرستان بجستان، استان خراسان رضوی)},
booktitle = {اولین همایش بین المللی و هشتمین همایش ملی مرتعداری ایران},
year = {2021},
location = {مشهد, ايران},
keywords = {مرتع؛ ارزشگذاری اقتصادی؛ خدمات اکوسیستم؛ تخریب سرزمین},
}

[Download]

%0 Conference Proceedings
%T ارزشگذاری اقتصادی خدمات مرتع با استفاده از فاکتور تولید علوفه و گیاهان دارویی (مطالعه موردی: مرتع نوبهار شهرستان بجستان، استان خراسان رضوی)
%A رخساره خشتابه
%A حمیدرضا عسگری
%A اکبری, مرتضی
%J اولین همایش بین المللی و هشتمین همایش ملی مرتعداری ایران
%D 2021

[Download]