برنامه‌ریزی توسعه کالبدی, دوره (6), شماره (21), سال (2021-6) , صفحات (67-84)

عنوان : ( تحلیل میزان اثرگذاری نظارت دهیاری‌ها بر ساخت‌و‌سازها در توسعة کالبدی (مطالعه موردی: روستاهای پیراشهری کلانشهر مشهد) )

نویسندگان: علی اکبر عنابستانی , امین فعال جلالی ,

بر اساس تصمیم نویسنده مقاله دسترسی به متن کامل برای اعضای غیر دانشگاه ممکن نیست

استناددهی: BibTeX | EndNote

چکیده

شناخت و تحلیل نظارت دهیاری‌ها بر ساخت و ساز در روستاهای حاشیه کلانشهرها از چنان اهمیتی برخوردار است که امروزه برنامه‌ریزان برای ارزیابی میزان توسعه کالبدی این نواحی، جنبه‌های مختلف نظارت دهیاری‌ها را مورد مطالعه قرار می‌دهند. تدوین مقررات و نظارت بر مراحل گوناگون اجرایی ساخت و سازهای روستایی، مهمترین مرحله در مبحث مدیریت روستایی و از جمله موضوع مدیریت عمران و توسعه روستایی است. هدف مطالعه حاضر، بررسی تأثیر نظارت دهیاری‌ها بر بهبود توسعه کالبدی روستاها در ساخت و سازهای کالبدی است. روش تحقیق حاضر توصیفی-تحلیل است که به منظور تحلیل از آزمون آماری رگرسیون و همبستگی و همچنین به منظور شناسایی شدت اثر متغیرهای مستقل از مدل ساختاری هوشمند استفاده شد. جامعه آماری خانوارهای روستاهای دارای دهیاری در دهستان طوس هستند که با محاسبات آماری، حجم نمونه مورد نیاز 203 خانوار با استفاده از فرمول آماری کوکران تعیین شد. همچنین با توجه به تعداد روستاها و عدم توانایی محققان در بررسی تمام آن­ها، تعداد 12 روستا از بین 66 روستا بر اساس فرمول N0 انتخاب شد. بررسی نتایج، نشان می‌دهد که فرضیه پژوهش در اثرگذاری متغیرهای مستقل(شناخت ویژگی و شرایط محیطی روستا، الزام به دریافت مجوزها برای ساخت و ساز، بهبود خطوط انتقال انرژی، توسعه زیرساخت‌های عمرانی، رعایت حقوق عمومی، رعایت اصول محیط‌زیست، رعایت اصول ایمنی، حفظ ارزش‌های روستا و رعایت استاندارهای مسکونی) با ضریب تأثیر 35/0 بر متغیر وابسته یعنی وضعیت توسعه کالبدی روستا مورد تأیید بوده و همچنین اثرگذاری متغیر مستقل(متغیر علائم راهنما و هشداردهنده در هنگام ساخت و ساز) بر توسعه کالبدی روستا با توجه به پایین بودن مقدار آماره t به دست آمده که کمتر از 96/1 است، مورد تأیید قرار نمی‌گیرد.

کلمات کلیدی

, توسعه کالبدی, نظارت دهیاری, مدل ساختاری هوشمند, مشهد
برای دانلود از شناسه و رمز عبور پرتال پویا استفاده کنید.

@article{paperid:1085786,
author = {عنابستانی, علی اکبر and فعال جلالی, امین},
title = {تحلیل میزان اثرگذاری نظارت دهیاری‌ها بر ساخت‌و‌سازها در توسعة کالبدی (مطالعه موردی: روستاهای پیراشهری کلانشهر مشهد)},
journal = {برنامه‌ریزی توسعه کالبدی},
year = {2021},
volume = {6},
number = {21},
month = {June},
issn = {2322-4118},
pages = {67--84},
numpages = {17},
keywords = {توسعه کالبدی، نظارت دهیاری، مدل ساختاری هوشمند، مشهد},
}

[Download]

%0 Journal Article
%T تحلیل میزان اثرگذاری نظارت دهیاری‌ها بر ساخت‌و‌سازها در توسعة کالبدی (مطالعه موردی: روستاهای پیراشهری کلانشهر مشهد)
%A عنابستانی, علی اکبر
%A فعال جلالی, امین
%J برنامه‌ریزی توسعه کالبدی
%@ 2322-4118
%D 2021

[Download]