حکمت و فلسفه, دوره (8), شماره (30), سال (2012-7) , صفحات (7-24)

عنوان : ( تحلیل و بررسی فرآیند حصول ادراک عقلی از دیدگاه صدرالمتالهین )

نویسندگان: حوران اکبرزاده ,
فایل: Full Text

استناددهی: BibTeX | EndNote

چکیده

صدرالمتألهین (برخلاف ابن‌سینا و سهروردی) در ادراک حسی و خیالی قائل به خلاقیت نفس است، درحالی‌که دربارۀ فرآیند ادراک عقلی در آغاز، دارای آرای متفاوت و متعارض است. مهمترین آرای او در این زمینه در قالب سه رویکرد قابل ذکر است: نخست، مشاهدۀ مُثُل نوریه از دور؛ دوّم، افاضۀ واهب‌الصور بر سبیل رشح (با قرائت صدرایی) و سوّم، اندکاک در ذات الهی بر سبیل فنا. گرچه صدرالمتألهین رویکرد اخیر را نظر نهایی خویش اعلام کرده اما در جمع این سه رویکرد، توجیه‌های مختلفی از سوی شارحان معاصر حکمت متعالیه ابراز شده است. از نظر نگارنده، جامع‌ترین وسازگارترین این توجیه‌ها بر اساس ساختار فکری ملاصدرا، این است که ملاصدرا (بنا بر اصل تشکیک در وجود) هر یک از موارد فوق را مرتبه‌ای از مراتب ادراک عقلی دانسته و معتقد است که در مراتب اولیۀ تعقل، نفس به‌دلیل ضعف، صور عقلیه را از دور مشاهده می‌کند. در مرحلۀ بعدی، نفس استکمال یافته و بر اثر اتحاد با صور عقلیه (در سیر صعودی‌اش) فیض‌هایی را دریافت می کند. در مرحلۀ آخر، نفس در اوج استکمال و فنای قدسی، خلاق صور عقلیه می‌گردد. لذا از قرائن کلمات او بر می‌آید که هرچه نفس ضعیف‌تر باشد، ادراک عقلانی‌اش ضعیف‌تر و محدودتر خواهد بود و بالعکس هرچه شدیدتر و کامل‌تر باشد، از تعقّل عمیق‌تری برخوردار می‌شود. بنا بر این تبیین، مرحلۀ أعلای تعقّل مختص راسخین در علم و انسان‌های کامل می‌باشد.

کلمات کلیدی

تعقل مشاهده افاضه اندکاک نفس عوالم سه‌گانۀ وجود مراتب سه‌گانۀ ادراک صدرالمتألهین
برای دانلود از شناسه و رمز عبور پرتال پویا استفاده کنید.

@article{paperid:1085846,
author = {اکبرزاده, حوران},
title = {تحلیل و بررسی فرآیند حصول ادراک عقلی از دیدگاه صدرالمتالهین},
journal = {حکمت و فلسفه},
year = {2012},
volume = {8},
number = {30},
month = {July},
issn = {1735-3238},
pages = {7--24},
numpages = {17},
keywords = {تعقل مشاهده افاضه اندکاک نفس عوالم سه‌گانۀ وجود مراتب سه‌گانۀ ادراک صدرالمتألهین},
}

[Download]

%0 Journal Article
%T تحلیل و بررسی فرآیند حصول ادراک عقلی از دیدگاه صدرالمتالهین
%A اکبرزاده, حوران
%J حکمت و فلسفه
%@ 1735-3238
%D 2012

[Download]