عنوان : ( جایگاه خیال متصل و منفصل در فلسفه صدرالمتالهین )
نویسندگان: حوران اکبرزاده , محسن کدیور ,چکیده
دیدگاه صدر المتألهین در مورد ادراک خیالی دیدگاهی متمایز از سایر اندیشمندان است.وی بر خلاف ابن سینا ادراک خیالی را حاصل تجرید و تقشیر نمیداند و تحت تاثیر سهروردی و ابن عربی،قائل به نشئات سهگانهء وجود(عالم عقول مجرده،عالم مثال یا خیال منفصل،عالم مادی)بوده،خیال منفصل را حد وسط و برزخ میان دو عالم مذکور میداند و ادراک خیالی (خیال متصل)را متناظر با آن به شمار میآورد.ملا صدرا بر خلاف سهروردی که نفس را مظهر صور مثالیه در خیال منفصل میداند و قائل به خیال متصل نیست،معتقد است که نفس آدمی با خلاقیت خداگونهاش،صور خیالی را همانند صور حسی انشاء و ابداع میکند و مشاهدهء عالم مثال و مثل معلقه،تنها نفس آدمی را مهیای خلق صور خیالی میگرداند.وی علاوه بر اعتقاد به برزخ نزولی،قائل به برزخ ص
کلمات کلیدی
, نفس, خیال متصل, خیال منفصل, برزخ نزولی, برزخ صعودی@article{paperid:1085847,
author = {اکبرزاده, حوران and محسن کدیور},
title = {جایگاه خیال متصل و منفصل در فلسفه صدرالمتالهین},
journal = {مقالات و بررسی ها},
year = {2009},
volume = {41},
number = {90},
month = {January},
issn = {1010-4968},
pages = {11--24},
numpages = {13},
keywords = {نفس، خیال متصل، خیال منفصل، برزخ نزولی، برزخ صعودی},
}
%0 Journal Article
%T جایگاه خیال متصل و منفصل در فلسفه صدرالمتالهین
%A اکبرزاده, حوران
%A محسن کدیور
%J مقالات و بررسی ها
%@ 1010-4968
%D 2009