مطالعات برنامه ریزی سکونتگاه های انسانی, دوره (16), شماره (2), سال (2021-8) , صفحات (36-56)

عنوان : ( بررسی و اولویت‌بندی متغیر‌های تاثیرگذار بازاریابی در جذب گردشگران مطالعه موردی: روستا‌های بخش مرکزی شهرستان کاشمر )

نویسندگان: خدیجه بوزرجمهری , علی واعظ طبسی ,
فایل: Full Text

استناددهی: BibTeX | EndNote

چکیده

مروزه همه کشور‌ها سعی دارند سالانه سهم خود را از صنعت گردشگری و جذب هرچه بیشتر گردشگران افزایش دهند. بالا بردن سهم کشور از این صنعت، نیازمند توسعه زیرساخت‌های مناسب و تبلیغات و بازاریابی مطلوب است. هدف پژوهش حاضر بررسی و اولویت‌بندی عوامل و متغیر‌های تاثیرگذار بازاریابی بر جذب گردشگران روستا‌های بخش مرکزی شهرستان کاشمر است و بدین منظور پنج روستایی که دارای بیشترین جاذبه هستند، انتخاب شدند. روش تحقیق توصیفی و تحلیلی و مبتنی بر مطالعات کتابخانه‌ای و میدانی است. جهت تجزیه و تحلیل اطلاعات از نرم افزارهای spss و Expert Choice استفاده شد، و برای سنجش و اولویت بندی عوامل تاثیرگذار بازاریابی، از نظرات 16 متخصص حوزه گردشگری و کارشناسان اداره میراث فرهنگی و گردشگری شهرستان بهره‌گیری شد. همچنین با 150 نفر از گردشگران در دسترس هنگام بازدید از اماکن گردشگری پنج روستا‌ی منتخب ( فروتقه، زنده جان، جردوی، کسرینه و قوژد) مصاحبه و نسبت به تکمیل پرسشنامه محقق ساخته، اقدام گردید. نتایج نشان داد که بین عوامل تاثیرگذار بر جذب گردشگران روستایی، به ترتیب تبلیغات و بازاریابی با وزن 209/0 و موقعیت مکانی با وزن 074/0، بالاترین و پایین‌ترین عوامل هستند. نتایج آزمون T تک نمونه‌ای نشان داد، میانگین تمامی متغیر‌ها بالاتر از حد میانه نظری3 است که نشان دهنده تاثیر بالای متغیر‌ها در جذب گردشگران است. مهمترین پیشنهادهای توسعه گردشگری، کنترل و تثبیت نرخ کالا‌ها، توسعه خدمات و زیرساخت‌ها و برون سپاری، بعنوان متغیرهای تاثیر گذار بازاریابی در جذب گردشگران عنوان گردید.

کلمات کلیدی

بازاریابی جذب گردشگران روستاهای بخش مرکزی شهرستان کاشمر
برای دانلود از شناسه و رمز عبور پرتال پویا استفاده کنید.

@article{paperid:1085952,
author = {بوزرجمهری, خدیجه and واعظ طبسی, علی},
title = {بررسی و اولویت‌بندی متغیر‌های تاثیرگذار بازاریابی در جذب گردشگران مطالعه موردی: روستا‌های بخش مرکزی شهرستان کاشمر},
journal = {مطالعات برنامه ریزی سکونتگاه های انسانی},
year = {2021},
volume = {16},
number = {2},
month = {August},
issn = {2538-5968},
pages = {36--56},
numpages = {20},
keywords = {بازاریابی جذب گردشگران روستاهای بخش مرکزی شهرستان کاشمر},
}

[Download]

%0 Journal Article
%T بررسی و اولویت‌بندی متغیر‌های تاثیرگذار بازاریابی در جذب گردشگران مطالعه موردی: روستا‌های بخش مرکزی شهرستان کاشمر
%A بوزرجمهری, خدیجه
%A واعظ طبسی, علی
%J مطالعات برنامه ریزی سکونتگاه های انسانی
%@ 2538-5968
%D 2021

[Download]