راهبردهای توسعه روستایی, دوره (9), شماره (2), سال (2022-6) , صفحات (145-162)

عنوان : ( شناسایی و تحلیل اثرات رونق صنایع دستی بومی در توسعه سکونتگاه‌های روستایی مطالعه موردی: شهرستان‌های تربت جام- تایباد) )

نویسندگان: خدیجه بوزرجمهری , حسن گیاهی , علی اکبر عنابستانی , مهدی کرمانی ,
فایل: Full Text

استناددهی: BibTeX | EndNote

چکیده

در بازه‌ی زمانی کنونی، صنایع‌دستی روستایی به دلیل ماهیت اقتصادی با مفاهیم توسعه اقتصادی مرتبط می‌باشد که می‌تواند با پیام‌های اجتماعی، فرهنگی و قومی، هویت روستاییان را بیشتر و بهتر به مشتریان منتقل کند. بنابراین هدف پژوهش شناسایی اثرات صنایع‌دستی در سکونتگاه‌های روستایی شهرستآن‌های تربت جام – تایباد است. با توجه به موضوع پژوهش، نوع تحقیق توصیفی – تحلیلی است. جامعۀ آماری شامل دو گروه کارشناسان و 239 تولیدکننده‌ی صنایع‌دستی در 15 روستای شهرستآن‌های تربت‌جام – تایباد می‌باشد که به شیوه تصادفی ساده مورد پرسشگری قرار گرفتند. شیوه گردآوری داده‌ها شامل روش‌های کتابخآن‌های و میدانی با ابزار پرسشنامه است. روش تحلیل داده‌ها با استفاده از آزمون T تک نمونه‌ای در نرم‌افزار SPSS و مدل AHP انجام شد. یافته‌های تحقیق نشان می‌دهد که در تمامی متغیرهای تحقیق (اقتصادی، 40/3، اجتماعی، 37/3، گردشگری، 26/3، زیست‌محیطی، 07/3) میانگین شناسایی شده بالاتر از میانه‌ی نظری (3) است، از این رو رونق صنایع‌دستی نقش مؤثر و مفیدی در توسعه روستایی منطقه (نسبت به موقعیت و وضعیت اقتصادی و غیره کلی آن) ایفا می‌کند. همچنین نتایج حاصل از روش (AHP) در بین متغیرهای مورد بررسی نشان می‌دهد، مؤلفه‌های اقتصادی و اجتماعی به ترتیب با وزن‌های 574/0، 167/0 درصد، مهم‌ترین عوامل مؤثر بر توسعه روستایی می‌باشند و مؤلفه‌های گردشگری و زیست‌محیطی به ترتیب با وزن‌های 159/0 و 098/0 از اهمیت کمتری نسبت به سایر عوامل دارند. بنابراین توجه ویژه به رونق صنایع‌دستی به عنوان رویکردی خلاق و نوین در توسعه روستایی برای سایر سکونتگاه‌های روستایی پیشنهاد می‌گردد.

کلمات کلیدی

صنایع دستی سکونتگاه‌های روستایی تربت جام و تایبا
برای دانلود از شناسه و رمز عبور پرتال پویا استفاده کنید.

@article{paperid:1085957,
author = {بوزرجمهری, خدیجه and گیاهی, حسن and عنابستانی, علی اکبر and کرمانی, مهدی},
title = {شناسایی و تحلیل اثرات رونق صنایع دستی بومی در توسعه سکونتگاه‌های روستایی مطالعه موردی: شهرستان‌های تربت جام- تایباد)},
journal = {راهبردهای توسعه روستایی},
year = {2022},
volume = {9},
number = {2},
month = {June},
issn = {2383-2657},
pages = {145--162},
numpages = {17},
keywords = {صنایع دستی سکونتگاه‌های روستایی تربت جام و تایبا},
}

[Download]

%0 Journal Article
%T شناسایی و تحلیل اثرات رونق صنایع دستی بومی در توسعه سکونتگاه‌های روستایی مطالعه موردی: شهرستان‌های تربت جام- تایباد)
%A بوزرجمهری, خدیجه
%A گیاهی, حسن
%A عنابستانی, علی اکبر
%A کرمانی, مهدی
%J راهبردهای توسعه روستایی
%@ 2383-2657
%D 2022

[Download]