آمایش جغرافیایی فضا, دوره (11), شماره (41), سال (2022-2) , صفحات (145-162)

عنوان : ( بررسی و تحلیل توزیع فضایی عرصه ‏های طب سنتی (عطاری‌های گیاهی) در شهر مشهد با استفاده از الگوی مکعب زمانی-فضایی )

نویسندگان: مصطفی امیرفخریان , مهرنوش کامل فر ,
فایل: Full Text

استناددهی: BibTeX | EndNote

چکیده

توجه به موقعیت امکانات درمانی و همچنین بیماریها، یکی از سرفصلهای جغرافیای پزشکی و ازجمله حلقه‏های درمان و میزان موفقیت در این خصوص است. براین‏اساس مطالعه حاضر به‌دنبال آن است تا با تکیه بر تحلیل‏های زمانی-فضایی و در چارچوب تئوری انتشارفضایی، پراکندگی عطاری‏های گیاهی در شهر مشهد را مورد تحلیل قرار دهد. شیوه مطالعه توصیفی-تحلیلی و مبتنی بر مدل‌های تحلیل فضایی همچون الگوهای تراکمی، مدلهای خودهمبستگی فضایی و مکعب‌های زمانی-فضایی است. متغیرهای تحقیق شامل:موقعیت عطاریها(1205عطاری)، زمان وتاریخ راه‏اندازی فعالیت، جمعیت و موقعیت مطبهای پزشکان(3339مطب) است. نتایج بیانگر کاهش نسبت جمعیت شهرمشهد از720هزار نفر در سال1365به2700 نفر در سال۱۳۹۸ در مقابل هر عطاری است. همچنین الگوی تراکمی و مدلهای خودهمبستگی فضایی، \\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\"انتشارگسترشی\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\" و \\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\"الگوی تصادفی\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\" عطاریها را در مشهد به تصویر می‏کشد. استفاده از مکعبهای زمانی-فضایی؛ الگوی غالب \\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\"نوسانی داغ\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\" و \\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\"داغ‏جدید\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\" عطاریها در طول زمان را در شهر مشهد نشان می‏دهد. که مبین استقرار لکه‏های داغ جدید و لکه‏های داغ برروی لکه‏های سرد تاریخی است. نتایج تکمیلی در این بخش بیانگر آن است بااینکه رشد سریع این کاربریها می‏تواند در کاهش کیفیت خدمات ارایه شده توسط آنها اثرگذارباشد اما از سوی دیگر حضور این کاربریها در مناطق محروم و پیرامونی شهر مشهد و انطباق بیشتر آنها با شرایط این مناطق در مقایسه با عرصه طب نوین، می‏تواند بیانگر نقش این فضاها در تحقق شعار عدالت درمانی (درمان برای همه)، باشد. پراکنش ومیزان موفقیت این فضاها در کنترل پراکندگی بیماریها به عنوان عرصه مطالعاتی مهم و کاربردی از پیشنهادهای این مطالعه جهت مسیرهای آتی تحقیقاتی در چارچوب بینش جغرافیای پزشکی است.

کلمات کلیدی

, مکعب زمانی_فضایی, شهر مشهد, انتشار فضایی, عطاری گیاهی
برای دانلود از شناسه و رمز عبور پرتال پویا استفاده کنید.

@article{paperid:1086109,
author = {امیرفخریان, مصطفی and کامل فر, مهرنوش},
title = {بررسی و تحلیل توزیع فضایی عرصه ‏های طب سنتی (عطاری‌های گیاهی) در شهر مشهد با استفاده از الگوی مکعب زمانی-فضایی},
journal = {آمایش جغرافیایی فضا},
year = {2022},
volume = {11},
number = {41},
month = {February},
issn = {2538-5739},
pages = {145--162},
numpages = {17},
keywords = {مکعب زمانی_فضایی، شهر مشهد، انتشار فضایی، عطاری گیاهی},
}

[Download]

%0 Journal Article
%T بررسی و تحلیل توزیع فضایی عرصه ‏های طب سنتی (عطاری‌های گیاهی) در شهر مشهد با استفاده از الگوی مکعب زمانی-فضایی
%A امیرفخریان, مصطفی
%A کامل فر, مهرنوش
%J آمایش جغرافیایی فضا
%@ 2538-5739
%D 2022

[Download]