عنوان : ( رابطهی ساده و چندگانهی محیطهای سازندگی با روحیهی پژوهشی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه فردوسی مشهد )
نویسندگان: مرتضی کرمی , یاسر گراوند , محمد کوهی ,چکیده
تحقیق حاضر باهدف بررسی رابطهی ساده و چندگانهی محیطهای سازندگی با روحیهی پژوشی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه فردوسی مشهدانجام شد. روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی و جامعه آماری تحقیق (475) نفر از دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه فردوسی مشهد بود که تعداد 135 نفر (99 نفر زن و 36 نفر مرد) به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای و بر اساس فرمول کوکران انتخاب شدند. ابزارهای مورداستفاده شامل پرسشنامه محیطهای سازنده گرایی و روحیه پژوهشی بودند. نتایج ضریب همبستگی پیرسون نشان داد که بین مقیاس محیطهای سازنده گرایی و تمام خرده مؤلفههای روحیه پژوهشی بجزء خرده مؤلفه تأکید بر دانش قبلی رابطه مثبت و معنیداری وجود داشت علاوه بر این تحلیل رگرسیون ساده نشان داد که از طریق محیطهای سازنده گرایی میتوان روحیه پژوهشی را پیشبینی کرد و از بین خرده مؤلفهی محیطهای سازنده گرایی سه خرده مؤلفهی نقش تسهیلگری استاد، ارزشیابی تکوینی و توجه به دیدگاههای مختلف قادر به پیشبینی روحیه پژوهشی شدند. بنابراین لازم است که اساتید دانشگاهها برای بهبود روحیه پژوهشگری در دانشجویان آموزه های رویکر سازنده گرایی را مد نظر داشته باشند و بشتر تسهیلگر جریان آموزش و پژوهش باشند نه انتقال دهنده صرف اطلاعات.
کلمات کلیدی
محیطهای سازنده گرایی روحیه پژوهشی نقش تسهیلگری استاد ارزشیابی تکوینی توجه به دیدگاههای مختلف@article{paperid:1086177,
author = {کرمی, مرتضی and یاسر گراوند and محمد کوهی},
title = {رابطهی ساده و چندگانهی محیطهای سازندگی با روحیهی پژوهشی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه فردوسی مشهد},
journal = {روانشناسی تربیتی-دانشگاه آزاد تنکابن},
year = {2018},
volume = {9},
number = {1},
month = {April},
issn = {2008-9414},
pages = {109--93},
numpages = {-16},
keywords = {محیطهای سازنده گرایی روحیه پژوهشی نقش تسهیلگری استاد ارزشیابی تکوینی توجه به دیدگاههای مختلف},
}
%0 Journal Article
%T رابطهی ساده و چندگانهی محیطهای سازندگی با روحیهی پژوهشی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه فردوسی مشهد
%A کرمی, مرتضی
%A یاسر گراوند
%A محمد کوهی
%J روانشناسی تربیتی-دانشگاه آزاد تنکابن
%@ 2008-9414
%D 2018