Academician Muhammad Оsimi: Historical Mission of Tajiks and Persian-speaking peoples of the world in the era of globalization , 2021-09-07

عنوان : ( تصویر زن در نگارگری ایرانی )

نویسندگان: فاطمه ماه وان ,

بر اساس تصمیم نویسنده مقاله دسترسی به متن کامل برای اعضای غیر دانشگاه ممکن نیست

استناددهی: BibTeX | EndNote

چکیده

پیکره‌نگاری زن از نقش‌مایه‌های دیرینه هنر تصویری ایران است. در هنر پیشااسلامی، تصویر زن گاه با قدرت فرازمینی در نقش الهه ها ظاهر می شد و گاه با قدرت زمینی تصویر شهبانوها را به نمایش می گذاشت. امّا این تنها نمود تصویری زن نبود بلکه گاه این تصویر چنان قدرت می یافت که زنی جنگاور و کماندار را نمایان می ساخت. با ورود اسلام به ایران نقّاشی تحریم شد. این ممنوعیّت درباره تصویر انسان و به ویژه تصویر زن دوچندان بود. به همین دلیل نگارگران به مرور با خلق تصاویری انتزاعی و اسطوره‌ای از زن در نقش قدّیس، حاکم، مادر و همسر از این تحریم گذر کردند و تا جایی پیش رفتند که در دوره صفوی و قاجار زنان را در اجتماع یا در حال کار و فعالیّت روزانه به تصویر کشیدند. حتّی تحت تأثیر هنر غرب بعضی از مرزهای اسلامی را شکستند و تصویر زنانی رقصنده و خنیاگر با بدن های نیمه عریان را به نمایش گذاشتند که نمونه های آن در تک نگاره ها، نقاشی‌های لاکی‌ و فرنگی‌سازی برجای مانده است. به این ترتیب در طی قرون تصویر زن از جایگاهی آسمانی و الهه وار به جایگاه زمینی و کنش گر تغییر یافت.

کلمات کلیدی

, زن, نگارگری, تک نگاره, نقاشی لاکی, فرنگی سازی.
برای دانلود از شناسه و رمز عبور پرتال پویا استفاده کنید.

@inproceedings{paperid:1086192,
author = {ماه وان, فاطمه},
title = {تصویر زن در نگارگری ایرانی},
booktitle = {Academician Muhammad Оsimi: Historical Mission of Tajiks and Persian-speaking peoples of the world in the era of globalization},
year = {2021},
location = {دوشنبه, تاجيكستان},
keywords = {زن، نگارگری، تک نگاره، نقاشی لاکی، فرنگی سازی.},
}

[Download]

%0 Conference Proceedings
%T تصویر زن در نگارگری ایرانی
%A ماه وان, فاطمه
%J Academician Muhammad Оsimi: Historical Mission of Tajiks and Persian-speaking peoples of the world in the era of globalization
%D 2021

[Download]