عنوان : ( تصویر زن در نگارگری ایرانی )
نویسندگان: فاطمه ماه وان ,بر اساس تصمیم نویسنده مقاله دسترسی به متن کامل برای اعضای غیر دانشگاه ممکن نیست
چکیده
پیکرهنگاری زن از نقشمایههای دیرینه هنر تصویری ایران است. در هنر پیشااسلامی، تصویر زن گاه با قدرت فرازمینی در نقش الهه ها ظاهر می شد و گاه با قدرت زمینی تصویر شهبانوها را به نمایش می گذاشت. امّا این تنها نمود تصویری زن نبود بلکه گاه این تصویر چنان قدرت می یافت که زنی جنگاور و کماندار را نمایان می ساخت. با ورود اسلام به ایران نقّاشی تحریم شد. این ممنوعیّت درباره تصویر انسان و به ویژه تصویر زن دوچندان بود. به همین دلیل نگارگران به مرور با خلق تصاویری انتزاعی و اسطورهای از زن در نقش قدّیس، حاکم، مادر و همسر از این تحریم گذر کردند و تا جایی پیش رفتند که در دوره صفوی و قاجار زنان را در اجتماع یا در حال کار و فعالیّت روزانه به تصویر کشیدند. حتّی تحت تأثیر هنر غرب بعضی از مرزهای اسلامی را شکستند و تصویر زنانی رقصنده و خنیاگر با بدن های نیمه عریان را به نمایش گذاشتند که نمونه های آن در تک نگاره ها، نقاشیهای لاکی و فرنگیسازی برجای مانده است. به این ترتیب در طی قرون تصویر زن از جایگاهی آسمانی و الهه وار به جایگاه زمینی و کنش گر تغییر یافت.
کلمات کلیدی
, زن, نگارگری, تک نگاره, نقاشی لاکی, فرنگی سازی.@inproceedings{paperid:1086192,
author = {ماه وان, فاطمه},
title = {تصویر زن در نگارگری ایرانی},
booktitle = {Academician Muhammad Оsimi: Historical Mission of Tajiks and Persian-speaking peoples of the world in the era of globalization},
year = {2021},
location = {دوشنبه, تاجيكستان},
keywords = {زن، نگارگری، تک نگاره، نقاشی لاکی، فرنگی سازی.},
}
%0 Conference Proceedings
%T تصویر زن در نگارگری ایرانی
%A ماه وان, فاطمه
%J Academician Muhammad Оsimi: Historical Mission of Tajiks and Persian-speaking peoples of the world in the era of globalization
%D 2021