تحقیقات جغرافیایی, دوره (35), شماره (4), سال (2020-8) , صفحات (317-324)

عنوان : ( ارزیابی و تحلیل کیفیت خدمات گردشگری در نواحی روستایی از دیدگاه گردشگران؛مطالعه موردی روستاهای طرقبه شهرستان بینالود )

نویسندگان: حمداله سجاسی قیداری , اسما بذری کشتان , الهام قندهاری ,
فایل: Full Text

استناددهی: BibTeX | EndNote

چکیده

اهداف: صنعت گردشگری یکی از حساس‌ترین صنایع از نظر کیفیت خدمت به گردشگران است. لذا شناسایی سطح واقعی کیفیت خدمات دریافت‌شده از سوی گردشگران نخستین گام برای افزایش رضایت آنها خواهد بود. بر این اساس، هدف از این پژوهش تحلیل کیفیت خدمات گردشگری در نواحی روستایی طرقبه شهرستان بینالود از دیدگاه گردشگران بود. روش‌شناسی: این پژوهش توصیفی- تحلیلی در سال 1398 در بین 263 نفر از گردشگران نواحی روستایی طرقبه شهرستان بینالود انجام شد. داده‌ها با بهره‌گیری از منابع کتابخانه‌ای و به صورت میدانی با استفاده از پرسش‌نامه سنجش کیفیت خدمات گردشگری جمع‌آوری شد و توسط آزمون آماری T تک‌نمونه‌ای، مدل­های ویکور و آنتروپی و مدل سرکوال مورد تجزیه‌ و تحلیل قرار گرفت. یافته‌ها: روستای جاغرق با میزان Q 034/0 به‌ دلیل داشتن جاذبه‌های بیشتر و داشتن امکان رفاهی و خدماتی و زیرساخت­های بهداشتی و پارک ماشین­ و غیره دارای بالاترین رتبه و روستای حصار با میزان Q 459.71 به ‌دلیل نبود زیرساخت­های ارتباطی و جاده­ای و فاصله زیاد نسبت به کانون شهر دارای پایین­ترین رتبه از لحاظ برخورداری از میزان کیفیت خدمات گردشگری در بین روستاهای منطقه مورد مطالعه بود. همچنین نتایج مدل سرکوال نشان داد که شکاف متوسطی بین ادراکات و انتظارات گردشگران به لحاظ کیفیت خدمات گردشگری روستایی وجود دارد. نتیجه‌گیری: روستاهای مقصد گردشگری از نظر فضایی دارای تفاوت در کیفیت خدمات هستند و همچنین به لحاظ شکاف کیفیت خدمات، بیشترین شکاف در ابعاد همدلی و پاسخگویی مشاهده می‎شود.

کلمات کلیدی

, گردشگری روستایی, کیفیت خدمات, شکاف خدمات, مناطق روستایی, طرقبه
برای دانلود از شناسه و رمز عبور پرتال پویا استفاده کنید.

@article{paperid:1086250,
author = {سجاسی قیداری, حمداله and اسما بذری کشتان and قندهاری, الهام},
title = {ارزیابی و تحلیل کیفیت خدمات گردشگری در نواحی روستایی از دیدگاه گردشگران؛مطالعه موردی روستاهای طرقبه شهرستان بینالود},
journal = {تحقیقات جغرافیایی},
year = {2020},
volume = {35},
number = {4},
month = {August},
issn = {1019-7052},
pages = {317--324},
numpages = {7},
keywords = {گردشگری روستایی، کیفیت خدمات، شکاف خدمات، مناطق روستایی، طرقبه},
}

[Download]

%0 Journal Article
%T ارزیابی و تحلیل کیفیت خدمات گردشگری در نواحی روستایی از دیدگاه گردشگران؛مطالعه موردی روستاهای طرقبه شهرستان بینالود
%A سجاسی قیداری, حمداله
%A اسما بذری کشتان
%A قندهاری, الهام
%J تحقیقات جغرافیایی
%@ 1019-7052
%D 2020

[Download]