عنوان : ( بررسی مؤلفههای موفقیت تولید و اشتراک محتوای آموزشی در اینستاگرام بر اساس تحلیل تعامل انسان و اطلاعات )
نویسندگان: فاطمه تقی پناهی , محسن نوکاریزی , محمدحسین دیانی ,بر اساس تصمیم نویسنده مقاله دسترسی به متن کامل برای اعضای غیر دانشگاه ممکن نیست
چکیده
یشینه و اهداف: تغییر رویکرد کاربران در جستجو و دستیابی به اطلاعات، از جمله محتوای آموزشی، از روشهای سنتی به استفاده از قابلیتهای شبکههای اجتماعی، مورد توجه بسیاری از پژوهشگران حوزة تعامل انسان و اطلاعات قرار گرفته است. همچنین دسترسپذیری، کاربردپذیری، توانایی جذب مخاطب و ارائه محتوای مفید، شخصیسازی شده و قابل اعتماد؛ فرصتهای نوینی را برای تولید و اشاعة محتوای آموزشی به خصوص در اینستاگرام، یکی از پرکاربَرترین شبکههای اجتماعی در ایران فراهم کرده است. در همین راستا، پژوهش حاضر با هدف کشف و شناخت مؤلفههای موفقیت در تولید و اشتراک محتوای آموزشی انجام شد. بررسی تجربههای صفحههای موفق در تولید و اشتراک اطلاعات، ترسیم شبکه مضامین اطلاعات، رفتار برچسبگذاری و استفاده از ابرداده جهت بهبود یافتپذیری و کشف عوامل و اولویتهای کاربران در پذیرش محتوا از اهداف این پژوهش به شمار میرود. روشها: برای انجام این پژوهش، از پژوهش کیفی و تحلیل مضمون استفاده شد. 30 صفحه با محتوای آموزشی به صورت نمونة هدفمند و بر اساس رویکرد افزارسنجی رقابتی از رویکردهای پژوهش معماری اطلاعات، انتخاب شدند و روش سهسویهسازی برای روایی و پایایی پژوهش نیز به کار رفت. تجزیه و تحلیل دادهها با نرمافزار تحلیل کیفی مکسکیودا پرو 3/12 انجام پذیرفت. پژوهش در چارچوب معماری اطلاعاتِ روزنفلد و مورویل، و در سه بُعد بافت، محتوا و کاربر انجام شد. در بعد بافت، به اهداف و انگیزههای اشتراک اطلاعات با استفاده از نظریه استفاده و رضامندی پرداخته شد. در بُعد محتوا، یافتپذیری اطلاعات با تحلیل رفتار برچسبگذاری اجتماعی؛ مشخصههای تصویر در ُپرپسندترین پستهای صفحههای مورد بررسی با استفاده از نظریههای درگیر کردن کاربر و تجربه خوشایند، و میزان ارتباط آنها با موضوع اصلی صفحه مورد بررسی قرار گرفت. در بعد کاربر به مشخصههای تولیدکننده موفق محتوا و محتوای موفق در جلب نظر کاربر پرداخته شد. به این منظور از تحلیل نظرات کاربران، تولیدکنندگان موفق محتوا، کارشناسان تولید محتوا در شبکه اجتماعی اینستاگرام استفاده شد. یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد مؤلفههای متعددی باعث بهینهسازی جستجو و یافتپذیری اطلاعات شدهاند. مشخص شد در بعد بافت، کاربران در کنار اهدافی چون آگاهیبخشی و اطلاعرسانی به دنبال اهداف اقتصادی، بهره شخصی، منفعت بینفردی، شهرت، کسب موقعیت اجتماعی و برقراری تعامل اجتماعی نیز بودند. در بعد محتوا و یافتپذیری، و بررسی رفتار برچسبگذاری اجتماعی؛ نتایج نشان داد صفحهها خطمشی مشخص و تقریباً ثابتی در استفاده از هشتگ داشتند، همچنین از هشتگهای موضوعی و مرتبط با محتوا، و انحصاری برای شخصیسازی و برندسازی محتوا استفاده کرده بودند. مشخص شد تولیدکنندگان محتوای این صفحهها، بیشتر از برچسبها و هشتگهای موضوعی، متداول و انحصاری و کمتر از هشتگهای تأکیدی و انتقادی استفاده کرده بودند. نوع برچسبهای اختصاص داده شده بستگی به بافت صفحهها نیز داشت. همچنین یافتهها نشان داد 76 درصد از هشتگهای مورد بررسی با مضمون محتوای به اشتراک گذاشته شده همخوانی داشتند. در مورد مشخصههای تصویر در پُرپسندترین پستهای مورد بررسی، نتایج نشان داد استفاده از مشخصه تصویرِ انسان، شخصیتهای برجسته هنری، علمی و ادبی و طبیعت در مشخصههای تصویر و مضامین خانواده، عشق، و مذهبی در این پستها وجود داشتند و بیش از 80 درصد محتوای پسند شده از سوی کاربران به مضمون محتوای صفحههای مورد بررسی اختصاص داشت. مؤلفههای موفقیت پذیرش محتوا از سوی کاربران شامل کیفیت، آگاهیبخشی، اعتبار، داشتن ارزش افزوده، تخصصی، انگیزهبخش، سرگرمکننده، منحصربه فرد، مرتبط، واقعگرا، روزآمد، شخصیسازی شده و خلاقانه بودن، داشتن قابلیت اجرا و اشتراک بودند. برخورداری از تعهد، خلاقیت، اعتبار، تخصص، هویت مشخص، مولد بودن و پرهیز از نسخهبرداری بدون ذکر منبع، انتقادپذیر بودن، داشتن رفتار هوشمندانه، صبر و بردباری، روحیه همکاری و ارتباطات قوی، آشنایی با ابزارهای تحلیلی بستر ارائه و همسو بودن با تحولات و روزآمدسازی آن نیز از ویژگیهای تولیدکننده موفق محتوا بودند. نتیجهگیری: نتایج پژوهش نشان داد تجربههای موفق در سه بعد بافت، محتوا و کاربر، مشخصهها و مؤلفههای ویژهای را به کار بستند که میتواند الگوی مناسبی برای تولیدکنندگان محتوا در این شبکه باشد. این مؤلفهها در 5 مرحله نظریه اشاعه نوآوریها گنجانده شدهاند و شامل مواردی چون استفاده مناسب از هشتگهای موضوعی و انحصاری، شبکهسازی، استفاده از سامانه پیشنهادگر؛ وجود اطلاعاتی از هویت و تخصص نویسنده، تماس با وی، دنبالکنندگان معتبر، تعداد دنبالکننده، حضور در بسترهای دیگر، محتوای انگیزشی، اثربخش و جذاب از نظر بصری، ربط، استفاده مناسب از مشخصههای تصویر، محتوای اطلاعدهنده، آموزشی، دارای ارزش افزوده، کیفیت، صحت، و دقت میباشد.
کلمات کلیدی
محتوا اشتراک اطلاعات معماری اطلاعات تعامل انسان و اطلاعات اینستاگرام@article{paperid:1086581,
author = {تقی پناهی, فاطمه and نوکاریزی, محسن and دیانی, محمدحسین},
title = {بررسی مؤلفههای موفقیت تولید و اشتراک محتوای آموزشی در اینستاگرام بر اساس تحلیل تعامل انسان و اطلاعات},
journal = {فناوری آموزش},
year = {2019},
month = {March},
issn = {2345-5462},
keywords = {محتوا اشتراک اطلاعات معماری اطلاعات تعامل انسان و اطلاعات اینستاگرام},
}
%0 Journal Article
%T بررسی مؤلفههای موفقیت تولید و اشتراک محتوای آموزشی در اینستاگرام بر اساس تحلیل تعامل انسان و اطلاعات
%A تقی پناهی, فاطمه
%A نوکاریزی, محسن
%A دیانی, محمدحسین
%J فناوری آموزش
%@ 2345-5462
%D 2019