پژوهش های روانشناسی بالینی و مشاوره, دوره (10), شماره (2), سال (2020-9) , صفحات (45-64)

عنوان : ( بررسی اثربخشی روان‌درمانی بدنی بر بهبود و ارتقاء سطح بازداری و توجه دانش‌آموزان ابتدایی )

نویسندگان: فاطمه غنائی چمن آباد , ایمان الله بیگدلی , سیدکاظم رسول زاده طباطبائی ,
فایل: Full Text

استناددهی: BibTeX | EndNote

چکیده

هدف: این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی رواندرمانی بدنی بر بهبود و ارتقاء سطح بازداری و توجه دانشآموزان ابتدایی انجام شده است. روش : طرح پژوهش از نوع شب هآزمایشی همراه با پی شآزمون، پ سآزمون و گروه کنترل بود. جامعه آم اری پژوهش شامل دانش آموزان ابتدای ی 4 مدرسه دولتی )دو پسران ه - دو دخترانه( در ناحیه 6 شهر مشهد بود که در سال تحصیلی 98 - 1397 مشغول به تحصیل بودند. 44 نفر از دان شآموزان به شیوه ی نمونه گیری در دسترس انتخاب و در دو گروه ) 12 نفر پسر و 10 نفر دختر در گروه آزمایش، 11 نفر پسر و 11 نفر دختر در گروه کنترل( به صورت تصادفی قرار گرفتند. دور هی روا ندرمانی بدنی برای گروه آزمایش در 36 جلسه 60 دقیق های به مدت 3 ماه ارائه گردید و در این مدت گروه کنترل در لیست انتظار قرار گرفت. ابزارهای سنجش مورد استفاده در این پژوهش آزمو نه ای رایان های کلم ه- رنگ استرو پ (word-color Stroop) و عملکرد پیوسته (CPT) بود. داد هها با آزمون آماری تحلیل کوواریانس چند متغیری و t مستقل و به کمک نر مافزار SPSS-23 تجزیه و تحلیل شدند. یافت هها: نتایج نشان داد که دانشآموزان گروه آزمایش در مؤلفههای آزمونهای رایانهای استروپ و عملکرد پیوسته، نسبت به گروه کنترل به شکل معناداری عملکرد بهتری داشتهاند ) 05 / 0p< (. یافتهها حاکی از آن است که روان درمانی بدنی روشی مؤثر برای بهبود و ارتقاء سطح بازداری و توجه دانشآموزان ابتدایی است.

کلمات کلیدی

, روان درمانی بدنی, بازداری, توجه, دانشآموزان ابتدایی
برای دانلود از شناسه و رمز عبور پرتال پویا استفاده کنید.

@article{paperid:1086638,
author = {غنائی چمن آباد, فاطمه and بیگدلی, ایمان الله and رسول زاده طباطبائی, سیدکاظم},
title = {بررسی اثربخشی روان‌درمانی بدنی بر بهبود و ارتقاء سطح بازداری و توجه دانش‌آموزان ابتدایی},
journal = {پژوهش های روانشناسی بالینی و مشاوره},
year = {2020},
volume = {10},
number = {2},
month = {September},
issn = {2251-6352},
pages = {45--64},
numpages = {19},
keywords = {روان درمانی بدنی، بازداری، توجه، دانشآموزان ابتدایی},
}

[Download]

%0 Journal Article
%T بررسی اثربخشی روان‌درمانی بدنی بر بهبود و ارتقاء سطح بازداری و توجه دانش‌آموزان ابتدایی
%A غنائی چمن آباد, فاطمه
%A بیگدلی, ایمان الله
%A رسول زاده طباطبائی, سیدکاظم
%J پژوهش های روانشناسی بالینی و مشاوره
%@ 2251-6352
%D 2020

[Download]