رهیافتی نو در مدیریت آموزشی, دوره (14), شماره (2), سال (2023-9) , صفحات (1-16)

عنوان : ( نقش رهبری آموزشی مدیران در پیش‌بینی یادگیری حرفه‌ای معلمان مدارس ابتدایی )

نویسندگان: زهرا دیانت , رضوان حسین قلی زاده , سمیه ابراهیمی کوشک مهدی ,
فایل: Full Text

استناددهی: BibTeX | EndNote

چکیده

هدف اصلی این پژوهش، بررسی نقش رهبری آموزشی مدیران مدارس در یادگیری حرفه‌ای معلمان در مدارس ابتدایی شهر مشهد می‌باشد. برای دستیابی به این هدف از روش پژوهش آمیخته، طرح کمی-کیفی استفاده شد. ابتدا در مرحله کمی، 50 مدرسه ابتدایی (50 مدیر و 236 معلم) در نواحی چهار، پنج و شش شهر مشهد به شیوه نمونه‌گیری طبقه‌ای متناسب، نمونه مورد مطالعه را تشکیل دادند. سپس انتخاب نمونه در مرحله کیفی براساس نتایج به دست آمده از مرحله کمی صورت گرفت و شش مدرسه(6 مدیر و 12 معلم) به‌عنوان نمونه‌های مورد مطالعه انتخاب شدند. جهت تحلیل داده‌های کمی از روش تحلیل آماری معادلات ساختاری و تحلیل داده‌های کیفی از روش تحلیل تفسیری (کدگذاری باز و محوری) استفاده شد. نتایج تحلیل داده‌های کمی نشان داد الگوی رهبری آموزشی با یادگیری حرفه‌ای معلمان رابطه مستقیم و معناداری دارد. نتایج حاصل از تحلیل داده‌های کیفی نیز حاکی از شناسایی ویژگی های نظر به تعریف مأموریت مدرسه، مدیریت برنامه آموزشی، ارتقای جو یادگیری در مدرسه، دغدغه ارتقا یادگیری دانش آموزان،دغدغه رشد و پرورش همه جانبه و تأمین رفاه و امنیت دانش‌آموزان، انگیزش معلمان، زمینه یادگیری حرفه‌ای معلمان، جو همکاری در مدرسه، تغییر در روش تدریس معلمان و الگو بودن مدیر در مدارس مورد مطالعه می‌باشد.

کلمات کلیدی

, رهبری آموزشی, یادگیری حرفه‌ای معلمان, مدیر مدرسه, مدرسه ابتدایی