عنوان : ( روایت پداگوژیکی هوشیاری بدنمند در عصر پسا فروکاست گرایی: گسست ناپذیری ذهن – بدن- جهان )
نویسندگان: زینب مهدوی , بختیار شعبانی ورکی , طاهره جاویدی کلاته جعفرابادی ,بر اساس تصمیم نویسنده مقاله دسترسی به متن کامل برای اعضای غیر دانشگاه ممکن نیست
چکیده
هدف اصلی این مقاله، روایت پداگوژیکی هوشیاری بدنمند از منظر عصب پدیدارشناسی است. بدین منظور، نخست؛ روایت پداگوژیکی مواضع فروکاست گرا نسبت به پدیدۀ هوشیاری، مورد تحلیل و نقد قرار گرفتند. مهمترین این جریان ها، دوگانه-انگاری و نظریۀ فیزیکالیسم حذف گرا هستند. دوگانه انگاری با طرح گسست ذهن و بدن، به بحث های چالش برانگیز شکاف تبیینی در دوره های بعد انجامیده است و نظریۀ حذف گرا، با حذف هوشیاری، حالات ذهنی و آگاهی را به فرایندهای عصبی، منحصر کرده است. در برابر این دیدگاه ها، در رویکرد عصب پدیدارشناسی تصریح شده است که هوشیاری بدنمند با برسمیت شناختن تجربه های اول شخص و جنبه های عاطفی-احساسی یادگیرندگان، برتر انگاری ذهن را اصلاح می کند، و با عبور از ساختارهای سنتی و جزمی، اشکال حذف هوشیاری و فروکاهش آن به مغز، از پیش تعیین شدگی اخلاق و تغییرات اجتماعی موجود در سیستم عصبی از ابتدای تولد را آشکار می نماید. آنگاه با نظر به سه چرخه؛ تنظیم ارگانیسمی کل بدن یا سیستم عصبی خودگردان، پیوند حسی-حرکتی بین ارگانیسم و محیط و چرخۀ تعامل بین الاذهانی، استلزام های هوشیاری بدنمند برای پداگوژی را به مثابۀ بدیل مطرح می کند. بنابراین، جریان پداگوژیکی، غیرخطی، نوخاسته و آشوب گونه است که در آن، مونولوگ (تجربه ها و برداشت های اول شخص و گفتگوهای درونی فرد با خود) در فرایندی پویا و یکپارچه به دیالوگ تبدیل می شود. در چنین شرایطی، نه تنها ارتباط پداگوژیک از قاعده ای ایستا، خطی و از پیش تعیین شده پیروی نمی کند بلکه از هرآنچه بر پیروی کورکورانه و تقلید پافشاری نماید، روی بر می تابد.
کلمات کلیدی
, روایت پداگوژیکی, دوگانه انگاری, فیزیکالیسم حذف گرا, عصب پدیدارشناسی, هوشیاری بدنمند@article{paperid:1086740,
author = {مهدوی, زینب and شعبانی ورکی, بختیار and جاویدی کلاته جعفرابادی, طاهره},
title = {روایت پداگوژیکی هوشیاری بدنمند در عصر پسا فروکاست گرایی: گسست ناپذیری ذهن – بدن- جهان},
journal = {فلسفه تربیت},
year = {2022},
volume = {6},
number = {1},
month = {March},
issn = {۲۵۳۸-۲۸۰۲},
pages = {29--62},
numpages = {33},
keywords = {روایت پداگوژیکی، دوگانه انگاری، فیزیکالیسم حذف گرا، عصب پدیدارشناسی، هوشیاری بدنمند},
}
%0 Journal Article
%T روایت پداگوژیکی هوشیاری بدنمند در عصر پسا فروکاست گرایی: گسست ناپذیری ذهن – بدن- جهان
%A مهدوی, زینب
%A شعبانی ورکی, بختیار
%A جاویدی کلاته جعفرابادی, طاهره
%J فلسفه تربیت
%@ ۲۵۳۸-۲۸۰۲
%D 2022