فلسفه تربیت, دوره (6), شماره (1), سال (2022-3) , صفحات (29-62)

عنوان : ( روایت پداگوژیکی هوشیاری بدنمند در عصر پسا فروکاست گرایی: گسست ناپذیری ذهن – بدن- جهان )

نویسندگان: زینب مهدوی , بختیار شعبانی ورکی , طاهره جاویدی کلاته جعفرابادی ,

بر اساس تصمیم نویسنده مقاله دسترسی به متن کامل برای اعضای غیر دانشگاه ممکن نیست

استناددهی: BibTeX | EndNote

چکیده

هدف اصلی این مقاله، روایت پداگوژیکی هوشیاری بدنمند از منظر عصب پدیدارشناسی است. بدین منظور، نخست؛ روایت پداگوژیکی مواضع فروکاست گرا نسبت به پدیدۀ هوشیاری، مورد تحلیل و نقد قرار گرفتند. مهمترین این جریان ها، دوگانه-انگاری و نظریۀ فیزیکالیسم حذف گرا هستند. دوگانه انگاری با طرح گسست ذهن و بدن، به بحث های چالش برانگیز شکاف تبیینی در دوره های بعد انجامیده است و نظریۀ حذف گرا، با حذف هوشیاری، حالات ذهنی و آگاهی را به فرایندهای عصبی، منحصر کرده است. در برابر این دیدگاه ها، در رویکرد عصب پدیدارشناسی تصریح شده است که هوشیاری بدنمند با برسمیت شناختن تجربه های اول شخص و جنبه های عاطفی-احساسی یادگیرندگان، برتر انگاری ذهن را اصلاح می کند، و با عبور از ساختارهای سنتی و جزمی، اشکال حذف هوشیاری و فروکاهش آن به مغز، از پیش تعیین شدگی اخلاق و تغییرات اجتماعی موجود در سیستم عصبی از ابتدای تولد را آشکار می نماید. آنگاه با نظر به سه چرخه؛ تنظیم ارگانیسمی کل بدن یا سیستم عصبی خودگردان، پیوند حسی-حرکتی بین ارگانیسم و محیط و چرخۀ تعامل بین الاذهانی، استلزام های هوشیاری بدنمند برای پداگوژی را به مثابۀ بدیل مطرح می کند. بنابراین، جریان پداگوژیکی، غیرخطی، نوخاسته و آشوب گونه است که در آن، مونولوگ (تجربه ها و برداشت های اول شخص و گفتگوهای درونی فرد با خود) در فرایندی پویا و یکپارچه به دیالوگ تبدیل می شود. در چنین شرایطی، نه تنها ارتباط پداگوژیک از قاعده ای ایستا، خطی و از پیش تعیین شده پیروی نمی کند بلکه از هرآنچه بر پیروی کورکورانه و تقلید پافشاری نماید، روی بر می تابد.

کلمات کلیدی

, روایت پداگوژیکی, دوگانه انگاری, فیزیکالیسم حذف گرا, عصب پدیدارشناسی, هوشیاری بدنمند
برای دانلود از شناسه و رمز عبور پرتال پویا استفاده کنید.

@article{paperid:1086740,
author = {مهدوی, زینب and شعبانی ورکی, بختیار and جاویدی کلاته جعفرابادی, طاهره},
title = {روایت پداگوژیکی هوشیاری بدنمند در عصر پسا فروکاست گرایی: گسست ناپذیری ذهن – بدن- جهان},
journal = {فلسفه تربیت},
year = {2022},
volume = {6},
number = {1},
month = {March},
issn = {۲۵۳۸-۲۸۰۲},
pages = {29--62},
numpages = {33},
keywords = {روایت پداگوژیکی، دوگانه انگاری، فیزیکالیسم حذف گرا، عصب پدیدارشناسی، هوشیاری بدنمند},
}

[Download]

%0 Journal Article
%T روایت پداگوژیکی هوشیاری بدنمند در عصر پسا فروکاست گرایی: گسست ناپذیری ذهن – بدن- جهان
%A مهدوی, زینب
%A شعبانی ورکی, بختیار
%A جاویدی کلاته جعفرابادی, طاهره
%J فلسفه تربیت
%@ ۲۵۳۸-۲۸۰۲
%D 2022

[Download]