عنوان : ( طراحی الگوی حرفه گرایی در دانشگاههای ایران )
نویسندگان: سید احمد واردی , ابراهیم صالحی عمران , حجت صفار حیدری , مرتضی کرمی ,چکیده
هدف پژوهش حاضر طراحی الگوی حرفه گرایی در دانشگاههای ایران است. با مدنظر قرار دادن این نکته که مبحث پرداختهشده در این پژوهش نو بوده و نظریات قابلاتکا در مورد آن وجود نداشته است از روش اکتشافی استفاده شد. درواقع طرح پژوهش حاضر ازلحاظ نوع داده کیفی بود و بر مبنای نظریه داده بنیاد اجرا شد. نمونهگیری در این پژوهش بهصورت هدفمند انجامشده است و تعداد نمونههای هدفمند انتخابشده تا رسیدن به اشباع نظری به 12 نفر رسید و روش رسیدن به خبرگان بهصورت گلوله برفی بوده است. جامعه آماری در این پژوهش خبرگانی بودند که در حوزه مهارتآموزی و آموزش عالی، تجارب، تحقیقات و سابقه فعالیت داشتند و قابلیت جمعآوری دادههای کیفی عمیق را داشتند. بعد از جمعآوری دادهها و در قسمت تجزیهوتحلیل از کدگذاری سه مرحلهای باز، محوری و انتخابی استفاده شد تا نیل به مدل پارادایمی که هدف پژوهش بوده محقق گردد. یافتههای تجزیهوتحلیل، حاکی از آن است که سرمایه انسانی و توسعه و پیشرفت پایدار بهعنوان مقولات علّی؛ و استقلال، ریلگذاری قانونی و اکوسیستم حرفه گرایی بهعنوان شرایط مداخلهگر؛ و توجه به بیرون، گفتمان سازی و همگرایی اقدامات با حرفه گرایی بهعنوان راهبرد؛ و تحولات آموزش عالی، راهبردهای آموزش عالی، اهمیت دانشگاه و نگرش به حرفه گرایی بهعنوان شرایط زمینهای؛ در مدل پارادایمی شناخته میشوند. نتایج نشان میدهد ایفای مسئولیت اجتماعی و ارتقای کیفیت و تحقق پاسخگویی بهعنوان پیامدهای حرفه گرایی در دانشگاهها قابلاحصا هستند.
کلمات کلیدی
, حرفه گرایی, آموزش عالی, نظریه داده بنیاد, اشتغال@article{paperid:1086854,
author = {سید احمد واردی and ابراهیم صالحی عمران and حجت صفار حیدری and کرمی, مرتضی},
title = {طراحی الگوی حرفه گرایی در دانشگاههای ایران},
journal = {آموزش عالی ایران},
year = {2020},
volume = {12},
number = {3},
month = {December},
issn = {2008-8000},
pages = {1--44},
numpages = {43},
keywords = {حرفه گرایی، آموزش عالی، نظریه داده بنیاد، اشتغال},
}
%0 Journal Article
%T طراحی الگوی حرفه گرایی در دانشگاههای ایران
%A سید احمد واردی
%A ابراهیم صالحی عمران
%A حجت صفار حیدری
%A کرمی, مرتضی
%J آموزش عالی ایران
%@ 2008-8000
%D 2020