عنوان : ( بررسی رابطه باورهای فراشناختی و نشانگان شناختی-توجهی با اضطراب اجتماعی دانشجویان دختر: نقش تعدیل کننده عدم تحمل بلاتکلیفی و تحمل ابهام )
نویسندگان: الهه مولوی گنابادی , مجید معینی زاده , محمدجواد اصغری ابراهیم آباد ,بر اساس تصمیم نویسنده مقاله دسترسی به متن کامل برای اعضای غیر دانشگاه ممکن نیست
چکیده
چکیده مقاله: هدف: بررسی نقش باورهای فراشناختی و نشانگان شناختی-توجهی در پیش بینی اضطراب اجتماعی دانشجویان دختر با میانجیگری عدم تحمل بلاتکلیفی و تحمل ابهام بود. روش: روش پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی بود و شیوه ی نمونه گیری، در دسترس و هدفمند بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه ی دانشجویان دختر دانشگاه فردوسی مشهد بود که در سال ۹۸-۹۷ در حال تحصیل بودند. انتخاب نمونه با بهره گیری از جدول مورگان و فرمول کوکران ۲۰۰ نفر تعیین گردید. ابزارهای پژوهش شامل مقیاس اضطراب اجتماعی واتسون و فرند، مقیاس عدم تحمل بلاتکلیفی کارلتون، مقیاس تحمل ابهام مکلین، مقیاس نشانگان شناختی-توجهی و پرسشنامه فراشناخت ولز بود. یافته ها: برای تحلیل داده ها از تحلیل مسیر استفاده گردید و نتایج حاکی از آن بود که سندرم شناختی-توجهی بر علائم اضطراب اجتماعی دانشجویان دختر تاثیر مثبت و معناداری دارد. همچنین تاثیر مثبت و معناداری بین باورهای فراشناختی با اضطراب اجتماعی مشاهده گردید. نتایج نشان داد که در نظر گرفتن عدم تحمل بلاتکلیفی، تحمل ابهام، نشانگان شناختی-توجهی و باورهای فراشناختی در برنامه های آموزشی و مداخلات روان شناختی، در پیشگیری از اختلالات هیجانی، کاهش و درمان آن ها موثر است.
کلمات کلیدی
, باورهای فراشناختی , نشانگان شناختی–توجهی , اضطراب اجتماعی , عدم تحمل بلاتکلیفی و تحمل ابهام@article{paperid:1086880,
author = {مولوی گنابادی, الهه and معینی زاده, مجید and اصغری ابراهیم آباد, محمدجواد},
title = {بررسی رابطه باورهای فراشناختی و نشانگان شناختی-توجهی با اضطراب اجتماعی دانشجویان دختر: نقش تعدیل کننده عدم تحمل بلاتکلیفی و تحمل ابهام},
journal = {پژوهش های روانشناسی بالینی و مشاوره},
year = {2020},
volume = {10},
number = {2},
month = {October},
issn = {2251-6352},
pages = {5--24},
numpages = {19},
keywords = {باورهای فراشناختی ، نشانگان شناختی–توجهی ، اضطراب اجتماعی ، عدم تحمل بلاتکلیفی و تحمل ابهام},
}
%0 Journal Article
%T بررسی رابطه باورهای فراشناختی و نشانگان شناختی-توجهی با اضطراب اجتماعی دانشجویان دختر: نقش تعدیل کننده عدم تحمل بلاتکلیفی و تحمل ابهام
%A مولوی گنابادی, الهه
%A معینی زاده, مجید
%A اصغری ابراهیم آباد, محمدجواد
%J پژوهش های روانشناسی بالینی و مشاوره
%@ 2251-6352
%D 2020